حمایت شاه اردن از تشکیل ائتلاف نظامی همانند ناتو برای خاورمیانه

حمایت شاه اردن از تشکیل ائتلاف نظامی همانند ناتو برای خاورمیانه
جمعه 3 تير 1401 - 18:23

شاه اردن ضمن دفاع از ایجاد ائتلافی نظامی همانند ناتو برای غرب آسیا، تصریح کرد که اهداف و چشم‌انداز و ماموریت آن باید مشخص باشد.

العالم - اردن

«عبدالله دوم» شاه دوم از امکان تشکیل یک ائتلاف نظامی در غرب آسیا همانند پیمان ناتو گفت و خاطرنشان کرد که باید چشم‌انداز چنین ائتلافی به شدت واضح باشد.

عبدالله دوم تصریح کرد که از تشکیل یک ائتلاف نظامی مشابه ناتو در منطقه غرب آسیا حمایت خواهد کرد، مشروط بر اینکه «این کار با [همراهی] کشورهای هم‌فکر انجام شود».

شاه اردن در مصاحبه با شبکه آمریکایی «CNBC» اذعان کرد: «اردن به طور فعال با ناتو همکاری می‌کند و خود را شریک این ائتلاف می‌داند؛ ده‌ها سال است که اردن شانه به شانه نیروهای ناتو جنگیده و می‌جنگد».

عبدالله دوم افزود: «مایلم کشورهای بیشتری در منطقه در این ائتلاف مشارکت کنند و من یکی از اولین افرادی خواهم بود که از ایجاد ناتو در خاورمیانه حمایت خواهد کرد».

وی درباره ایده خود خاطرنشان کرد: «چشم‌انداز چنین ائتلافی [با کارکرد] نظامی باید بسیار روشن و نقش آن نیز مشخص باشد. علاوه‌براین بیانیه مأموریت آن باید بسیار بسیار واضح باشد؛ در غیر این صورت همه را گیج می‌کند».

شاه اردن ادامه داد: «علاوه بر همکاری‌های امنیتی و نظامی احتمالی، کشورهای خاورمیانه همکاری با یکدیگر را برای مقابله با چالش‌های ناشی از جنگ اوکراین آغاز کرده‌اند».

این اظهارنظرها در حالی از سوی عبدالله دوم مطرح می‌شود که سال‌هاست طرح «ناتوی عربی» توسط سران کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی و امارات عربی متحده تبلیغ می‌شود؛ طرحی که اجرای آن در زمان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز از سوی کاخ‌سفید حمایت می‌شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها