روابط ایران و عربستان سعودی محور سفر الکاظمی به تهران و ریاض

روابط ایران و عربستان سعودی محور سفر الکاظمی به تهران و ریاض
شنبه 4 تير 1401 - 16:42

لحظاتی پس از گزارش منابع عراقی درباره سفر قریب‌الوقوع نخست‌وزیر عراق به تهران، برخی منابع خبری گزارش دادند، که در این سفر مسائل مهمی در ارتباط با روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی مورد بررسی قرار می گیرد.

العالم - عراق

بنابر گزارش برخی منابع خبری ، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق به منظور رایزنی درباره روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی به تهران و ریاض سفر خواهد کرد.

بر اساس این گزارش ، «مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق به زودی در عربستان سعودی و ایران حضور خواهد یافت.»

براساس گزارش این منابع خبری که اشاره‌ای به نام آن‌‌ها نیز نشده، «سفر متعاقب الکاظمی به دو کشور در راستای گفت‌و‌گوهای اخیر ریاض و تهران در بغداد است.»

طبق این گزارش، «مسائل مهم بسیاری از جمله روابط دیپلماتیک عربستان سعودی و ایران در جریان سفرهای الکاظمی مطرح خواهد شد.»

این گزارش پس از آن منتشر شده است که پایگاه عرقی «میدل ایست نیوز» لحظاتی قبل بدون ارائه جزئیات بیشتر خبر داد که نخست‌وزیر عراق در سفری از پیش‌اعلام‌نشده، فردا (یکشنبه)، وارد تهران می‌شود.

به گزارش فارس، ایران و عربستان بعد از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور در دی ماه ۱۳۹۴، از فروردین ۱۴۰۰ گفت‌وگوهایی را در سطح امنیتی آغاز کرده‌اند. چهار دور این مذاکرات سال گذشته برگزار شد. دور پنجم این گفت‌و‌گوها اوایل اردیبهشت‌ماه جاری در بغداد برگزار شد.

سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گزارش داده بود دور پنجم این در فضایی بسیار مثبت برگزار شد. این خبرگزاری گزارش داد دو هیأت بیشتر روی پرونده‌های منطقه و همچنین پرونده روابط دوجانبه و امنیت منطقه خلیج فارس صحبت کرده‌اند.

وزیر خارجه عراق پیش از این گفته بود بغداد همه توان خود را برای ایجاد فرصت‌های مناسب جهت حصول تفاهم بین ایران و عربستان به کار خواهد گرفت.

پربیننده ترین خبرها