زلال قرآن (972)؛

مواهب دنیایی چه نقش در زندگی انسان باید داشته باشند؟

مواهب دنیایی چه نقش در زندگی انسان باید داشته باشند؟
شنبه 4 تير 1401 - 12:19

العالم - زلال قرآن

ازدقت درآیات زیر:
1– آیه 7 سوره مبارکه کهف:
« إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»
ترجمه: (ما آنچه را ترجمه:(که درزمین جلوه‌ گر است زینت و آرایش ملک زمین قرار دادیم تا مردم را امتحان کنیم که کدام یک عملشان نیکوترخواهد بود).
2– بخش اول آیه 29 سوره مبارکه بقره:
« هُوَالَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا...»
ترجمه: (اوخدایی است که همه موجودات زمین را برای شما خلق کرد...).
انسان متوجه این حقیقت می گردد که، ازیک طرف خداوند عزّوجل مواهب مادی موجود درزمین را وسیله امتحان آدمیان قرارداده، وازطرف دیگراعلام فرموده که تمام امکانات روی زمین را برای نوع بشرآفریده است.
تاهشداری باشد برای آنها که بدانند موظف اند، با رعایت دقیق اوامرالهی واحکام شرع مقدس آنها را مورد بهره برداری قرارداده و درراه رضا و رضوان الهی بکارگیرند.
پس انسان باید بکوشد به قلب خویش بباوراند که، خداوند رحمان ازسررحمت واسعه خویش مواهب عدیده وعظیمه موجود درزمین را آفریده و آنها را دراختیار بشر قرار داده تا او با استفاده صحیح، آنها را در راه وصول به کمالات معنوی ومقام قرب الهی بکارگیرد
لذا آدمی حق ندارد دربهره مندی ازآنها ازفرامین خداوند سبحان واحکام دین او تخلف و تخطی نماید، چرا که مشیت بالغه الهی این است که انسان بمثابه مسافری مدت مشخصی را دردنیای مادی توقف و با تمتع (مطابق دستورات الهی) ازمواهب عدیده آن زیست کرده و با فراهم کردن امکان ادامه حیات فرصت یابد که مراحل کمالی خویش را طی نماید و در«انا الیه راجعون» پاک ومطهربه اصل خویش که همان پیشگاه باعظمت الهی است رجعت کند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها