مانع تراشی های عربستان بر سر راه حجاج یمنی

مانع تراشی های عربستان بر سر راه حجاج یمنی
يکشنبه 5 تير 1401 - 12:57

دولت عربستان سعودی بعد از ۷ سال تحمیل جنگ و محاصره به مردم یمن حالا در ایامی که یمنی ها برای عزیمت به سفر حج آماده می شوند، موانع و محدودیت های بسیاری را وضع کرده است تا مانع از ادای این فریضه الهی از سوی مردم مظلوم یمن شود.

العالم - یمن

به گزارش روز یکشنبه تارنمای خبری لبنانی العهد، " عبدالرحمان النعمی " رئیس سازمان حج و عمره در یمن فاش کرد که رژیم سعودی امسال تنها به یازده هزار یمنی اجازه ادای مناسک حج را داده است، البته به شرط آنکه بتوانند شرایط و موانع بسیار موجود بر سر راه خود را با موفقیت پشت سر بگذارند.

النعمی با اشاره به موانع یاد شده گفت : افراد متقاضی شرکت در مراسم حج باید کمتر از ۶۵ سال داشته باشند و گذرنامه شان در شهر عدن صادر شده باشد. این یعنی فقط اهالی مناطقی از یمن می توانند خود را به مراسم حج امسال برسانند که هم اکنون در اشغال نیروهای ائتلاف سعودی است و سایر مردم یمن از این حق الهی محروم شده اند.

همچنین هزینه های حج صد در صد افزایش یافته و به دستکم ۱۶ هزار ریال سعودی معادل ۴ هزار دلار رسیده است.

از سوی دیگر "ولید الوادعی" رئیس موسسه سازمان دهنده حمل و نقل زمینی گفت : ما خواستار گشوده شدن گذرگاه ها بر روی حجاج شدیم اما ائتلاف متجاوز با درخواست ما مخالفت کرد و انجام سفر زمینی از ۹ استان یمن را بر آنان تحمیل کرد .

وی افزود : در واقع حجاج یمنی به جای جاده های پیشنهادی که طول آنها از ۵۱۳ کیلومتر فراتر نمی رود و طول برخی از آنها فقط ۲۸۷ کیلومتر است باید مسافت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر را طی کنند.

اما " خالد الشایف" مدیر فرودگاه بین المللی صنعا گفت: قبل از جنگ فقط از فرودگاه بین المللی صنعا ۱۰ هزار یمنی رهسپار حج می شد، اما طی سال های گذشته موضوع انتقال حجاج از راه این فرودگاه اصلا مطرح نشد زیرا ائتلاف متجاوز بر بسته ماندن فرودگاه حتی در موارد بشردوستانه اصرار و پافشاری دارد.

عربستان از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن به عنوان فقیرترین کشور جهان عرب آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و حملات دردناک پی در پی یمنی ها در عمق خاک عربستان بویژه حمله های مکرر به تاسیسات شرکت غول پیکر نفتی آرامکو، ریاض مجبور شد به امید خارج شدن از باتلاق جنگ در یمن با برقراری آتش بس در این کشور طی ماه مبارک رمضان موافقت کند. هر چند گزارش های رسیده از نقض مکرر آتش بس توسط سعودی ها حکایت دارد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها