پیام‌های سفر «اسماعیل هنیه» به لبنان

پیام‌های سفر «اسماعیل هنیه» به لبنان
دوشنبه 6 تير 1401 - 15:21

یک وب‌سایت لبنانی سفر اخیر رهبر حماس به لبنان در برهه فعلی را مهم و دارای پیام‌های سیاسی متعدد خواند.

العالم - فلسطین اشغالی

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس که در ژوئن سال گذشته (۲۰۲۱) به لبنان سفر کرده بود در ژوئن جاری نیز به این کشور آمد و با برخی مقامات و گروه‌ها دیدار کرد.

وب‌سایت «النشره» در گزارشی در همین باره نوشت، سفر هنیه از نظر زمان انجام و پیام‌های سیاسی اهمیت زیادی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌شود:

اول؛ در زمانی حساس انجام شد زیرا قرار است «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به زودی به منطقه غرب آسیا سفر کند و صحبت‌هایی از تشکیل محوری جدید میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی است؛ اینها مشورت میان محور مقاومت برای چالش‌های آینده و تهدیدات مشترک در لبنان و فلسطین را ضروری می‌کند.

دوم؛ این سفر جنبه سیاسی داشت و در دیدار طولانی مدت هنیه با «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله تحولات سیاسی و میدانی در فلسطین، لبنان و منطقه و توسعه محور مقاومت و تهدیدات و چالش‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر ضرورت هماهنگی تمام اجزای این محور در راستای خدمت به هدف اصلی یعنی قدس و آرمان فلسطین تأکید شد.

سوم؛ سفر مذکور جنبه رسمی داشت و شامل دیدارهایی با مقامات لبنان از جمله «میشل عون» رئیس‌جمهور، «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر، «نبیه بری» رئیس پارلمان، «عبداللطیف دریان» مفتی اعظم لبنان و دیدار با سران برخی گروه‌ها بود.

چهارم؛ این سفر جنبه ملی و قوی داشت و هنیه در کنفرانس ملی-اسلامی در بیروت شرکت کرد و بر ضرورت آشتی میان طیف‌های مختلف امت اسلامی و اهمیت هماهنگی میان جبهه‌ها مقاومت و عدم اجازه به رژیم اسرائیل برای ترسیم صحنه آینده در منطقه تأکید کرد و گفت، عادی‌سازی روابط با این رژیم به ضرر فلسطین و کشورهایی است که این اقدام را انجام داده‌اند.

پیام‌های هنیه

اول؛ تأکید بر حمایت رسمی و سیاسی و مردمی از لبنان و ایستادن در کنار لبنان در پرونده ترسیم مرزی.

دوم؛ تأکید بر اتحاد محور مقاومت در مقابله با تهدیدات اسرائیل یا چالش‌های مقاومتی و تأکید بر اینکه تشکیل محور مقابل در منطقه ممکن است بر طبل جنگ بکوبد.

سوم؛ تأکید بر موضع فلسطین در عدم مداخله در امور لبنان و حمایت از حقوق فلسطینی‌ها در لبنان.

چهارم؛ تأکید بر نقش «آنروا» و اینکه جامعه بین‌الملل باید به مسؤولیت‌های خود عمل کند؛ وی همچنین بر بازگشت آوارگان فلسطینی و رد وطن جایگزین تأکید کرد.

روابط با سوریه

این سفر در زمانی صورت گرفت که برخی محافل فلسطینی آن را سفر مقدماتی برای بازگشت روابط میان حماس و سوریه در آینده نزدیک خواندند . برخی مدعی شدند که حماس تصمیم به ازسرگیری روابط خود با دمشق را دارد اما «جهاد طه» سخنگوی حماس گفت، این سفر ارتباطی به موضوع مذکور ندارد .

فارس

پربیننده ترین خبرها