بررسی اهداف واقعی سفر بایدن به منطقه

بررسی اهداف واقعی سفر بایدن به منطقه
دوشنبه 6 تير 1401 - 19:56

با نزدیک شدن به موعد سفر 3 روزه بایدن به منطقه که از 13 جولای آغاز می‌شود، درباره اهداف این سفر گمانه‌زنی‌هایی مطرح می‌شود.

العالم- کشکول

همزمان با انتشار اخبار مربوط به سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به منطقه، از جمله عربستان سعودی و فلسطین اشغالی، رسانه‌های همسو با این طرف‌ها که به صورت گسترده این خبر را پوشش می‌دهند، تنها هدف این سفر را تشکیل "ناتوی خاورمیانه" یا "ائتلاف عربی- اسرائیلی" ادعا می‌کنند و اظهارات پادشاه اردن درباره حمایتش از تاسیس "ناتو خاورمیانه"، به این جنجال رسانه‌ها دامن زده است.

با نزدیک شدن به موعد سفر 3 روزه بایدن به منطقه که از 13 جولای آغاز می‌شود، درباره "اهداف بزرگ‌تر" این سفر سخن گفته می‌شود و همچنین گمانه‌زنی‌های دیگری نیز مطرح می‌شود.

بخشی از این، "اهداف صوری" و "اهداف واقعی" این سفر را رسانه‌های اسرائیلی به نقل از منابع آمریکایی، که آنها را "موثق" خوانده‌اند، فاش کرده‌اند. این رسانه‌ها گزارش داده‌اند اهداف سفر رئیس‌جمهور آمریکا به خاورمیانه بیشتر از آنکه به "ناتوی خاورمیانه یا ائتلاف اسرائیلی- عربی" مربوط شود، مربوط به تدارکات و تفاهماتی در چارچوب فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه (سنتکام) است که اسرائیل نیز به آن پیوسته است.

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند "گرایش ایجاد همکاری اطلاعاتی و نیز فعالیت‌هایی برای تشخیص و شناسایی پرتاب موشک‌های کروز و پهپادها و تسلیحاتی از این دست و تبادل اطلاعات تکنولوژی است که همه آنها تحت نظارت آمریکا انجام می‌شود".

بدیهی است که هیاهوی رسانه‌های اسرائیلی و برخی رسانه‌های آمریکایی درباره تاسیس "ناتوی خاورمیانه" به اوج خود رسیده، به نحوی که ملک عبدالله آن را تایید کرد تا سفر بایدن را از هجمه‌ها و انتقادها دور سازد. زیرا او مجبور خواهد شد با محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی مصافحه کند که به خاطر دست داشتن در قتل جمال خاشقجی منزوی شده است. این هیاهوی رسانه‌ها همچنین به نفع بن‌سلمان نیز است؛ زیرا این شاهزاده از "ناتوی خاورمیانه" به عنوان سرپوشی برای عادی‌سازی سعودی و اسرائیل استفاده خواهد کرد و حمایت آمریکا را از خود برای تصدی به مسند پادشاهی بعد از پدرش، به دست خواهد آورد.

اسرائیل نیز با این ادعا که در معرض تهدید موجودیتی است، آمریکا را می‌دوشد و تجهیزات و تسلیحات نظامی بیشتری را تصاحب می‌کند. رسانه‌های عبری‌زبان فاش کردند که اسرائیل از آمریکا تجهیزات نظامی بیشتر و بودجه ویژه‌ای برای سامانه‌های دفاعی مانند "گنبد آهنین" و "مقلاع داوود" و نیز منابع مالی برای پروژه تکمیل سلاح لیزری را در جریان سفر برنامه‌ریزی بایدن به تل‌اویو درخواست خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها