رژیم صهیونیستی به دنبال گسترش شهرک‌سازی در جولان اشغالی

رژیم صهیونیستی به دنبال گسترش شهرک‌سازی در جولان اشغالی
پنج‌شنبه 9 تير 1401 - 10:07

رژیم صهیونیستی تلاش های گسترده ای را برای توسعه شهرک های صهیونیست نشین در ارتفاعات جولان سوریه و اسکان گسترده یهودیان در این منطقه صورت داده تا مانع هر گونه اقدام بعدی دولت سوریه چه در جنگ و چه صلح برای بازپس گیری این منطقه شود.

العالم - کشکول

رژیم صهیونیستی همزمان، تجاوزات نظامی خود را به خاک سوریه در قالب حمله هوایی ادامه می دهد. این رژیم همواره از آن می ترسد که جولان را از دست بدهد به همین دلیل به تشدید تجاوز و حملات هر چه بیشتر به خاک این کشور متوسل می شود.

آخرین تلاش دولت فعلی رژیم صهیونیستی – که در آستانه فروپاشی است – مربوط به شش ماه پیش در اواخر دسامبر 2021 است که تلاش کرد آینده شهرک سازی در این منطقه را رقم بزند به همین منظور تحرکات استراتژیک گسترده ای را برای یکپارچه کردن الجلیل و جولان آغاز و اقدام به افزایش سرمایه گذاری در این منطقه و راه اندازی پروژه‌های بزرگ کرده است.

دیمی ابیرتسیف، رئیس شورای شهرک یهودی نشین کتسرین در جولان اشغالی در مقاله‌ای در روزنامه "معاریو" نوشته است که دولت رژیم اشغالگر قصد دارد بر اساس طرح چشم انداز جولان، چند پروژه بزرگ را در این منطقه راه اندازی کند که از آن میان می توان به بیمارستان دامپزشکی و برنامه Odem برای جذب جوانان از مناطق مختلف در یگان های تکنولوژیک ارتش و نیروهای امنیتی رژیم اشاره کرد.

وی افزود: "توجه اسرائیل به جولان مستلزم تدوین طرح های بزرگ سرمایه گذاری و افزایش شهرک سازی است. وزارت مسکن هم به تازگی ساخت 1560 واحد مسکونی را در محله ای جدید در این شهرک ها به مناقصه گذاشته است".

محافل سیاسی و نظامی صهیونیستی بر ضرورت ادامه اشغال ارتفاعات جولان و عقب نشینی نکردن از آن تحت هر شرایطی اتفاق نظر دارند زیرا اولا این منطقه به این رژیم برتری نظامی می دهد و ده ها کیلومتر از ارتفاعات داخل سوریه را در دسترس این رژیم قرار می دهد. و ثانیا جغرافیای اغلب مناطق اشغال شده در ارتفاعات جولان به گونه ای است که برد توپخانه ارتش سوریه به آن نمی رسد.

همچنین جغرافیای طبیعی مرتفع این منطقه اجازه نقل و انتقال خودروهای زرهپوش و تانک و نفربر را نمی‌دهد و این بدان معناست که ارتش سوریه چنانچه بخواهد اقدامی صورت دهد باید از مسیرهای دشوار و باریک که زیر آتش دشمن هستند عبور کند.

با این حال رژیم صهیونیستی به رغم همه تدارکات و برنامه ریزی برای جولان و در پیش گرفتن سیاست سرکوب و ترور و بازداشت علیه شهروندان سوری این منطقه، نتوانسته است اهالی این منطقه را وادار به شرکت در انتخابات پارلمانی و محلی رژیم کند کما اینکه محافل بین المللی هم همچنان سیطره این رژیم بر ارتفاعات جولان را به رسمیت نشناخته است و اذعان می کند که این منطقه متعلق به سوریه است و این رژیم باید به دنبال راه حل مشابهی شبیه آنچه که با اردن و مصر امضا کرد باشد؛ اما دولت و ملت سوریه جز به بازگشت کامل جولان رضایت نمی دهند. و این منطقه بالاخره دیر یا زود به صاحب اصلی اش باز نی گردد

پربیننده ترین خبرها