گسترش ناتو و امکان شعله ور شدن جنگ جهانی سوم

گسترش ناتو و امکان شعله ور شدن جنگ جهانی سوم
پنج‌شنبه 9 تير 1401 - 14:31

کارشناسان بر این باورند که با توجه به تحولات اخیر و شاخ و شانه کشیدن های آمریکا و اروپا در برابر روسیه و واکنش تند مقامات این کشور، خطر جنگ جهانی سوم جدی است.

العالم _ اروپا

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در مصاحبه با شبکه «زد دی اف» آلمان آرزو کرد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه زن می بود تا به گفته وی، جنگ مردانه دیوانه وار را ضد اوکراین به راه نمی انداخت.

کارشناسان پس از آنکه جانسون چنین آرزویی کرد، تاکید کردند که وی خود را به فراموشی زده و این حقیقت را نادیده گرفته است که دیوانگی واقعی، تلاش های بی وقفه اتحادیه اروپا و آمریکا و پیمان آن دو یعنی پیمان ناتو برای گسترش این پیمان به کشورهای اروپای شرقی بوده است، کشورهایی که از نظر تاریخی، جزو اردوگاه شرقی روسیه بوده اند.

به گفته کارشناسان، آرزوی جانسون در همین حال بیان کننده واقعیت تلخ و دردناکی از جمله شرایط اقتصادی وخیمی است که اروپا و آمریکا در آن به سر می برند، هرچند اروپا و آمریکا تا توانسته اند روسیه را در تنگنا قرار داده اند به گونه ای که واشنگتن و هم پیمانانش از ابتدای بحران اوکراین، حساب های روسیه را به ارزش 330 میلیارد دلار در اروپای شرقی بلوکه کرده اند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در همین حال اعلام کرده است که کشورش حضور نظامی خود را در اروپا تقویت می کند تا ناتو بتواند به گفته او، به تهدیدهای آینده از زمین، هوا و دریا و از طرف هر کس پاسخ دهد.

واقعیت این است که روسیه همواره از ناتو و آمریکا خواسته است از خواب بیدار شوند و از تجهیز اوکراین به تسلیحات پیشرفته خودداری کنند هرچند چنین نکردند و در نتیجه بحران اوکراین اتفاق افتاد.

این در حالی است که جو بایدن تازه به صرافت افتاده که ناتو بیش از هر زمان دیگری ضروری است. بایدن بر همین اساس در مادرید پایتخت اسپانیا در برابر رسانه ها تا توانست رجز خواند و بر تقویت قدرت نظامی آمریکا و کشورهای اروپایی تاکید کرد.

در همین حال ناتو با فراخوان سوئد و فنلاند برای پیوستن به این پیمان، گامی جسورانه برداشت، گامی که می تواند جنگ جهانی سوم را شعله ور کند.

به گفته ناظران، هرچند پیوستن این دو کشور به ناتو بسیار زمان می برد اما روسیه این گام را بسیار خطرناک توصیف کرده و درباره آن هشدار داده است. سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت اتحادیه اروپا و پیمان ناتو در پی به راه انداختن جنگ ضد روسیه اند و ما این موضوع را از نزدیک دنبال می کنیم.

ناظران تاکید می کنند با توجه به تحولات اخیر و شاخ و شانه کشیدن های آمریکا و اروپا در برابر روسیه و واکنش تند مقامات این کشور، خطر شعله ور شدن آتش جنگ جهانی سوم واقعی است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها