شرط حزب دموکرات کردستان برای شرکت در جلسه انتخاب رئیس جمهور عراق

شرط حزب دموکرات کردستان برای شرکت در جلسه انتخاب رئیس جمهور عراق
پنج‌شنبه 9 تير 1401 - 20:18

حزب دموکرات کردستان عراق اعلام کرد : تنها در صورت تحقق شروط ارائه شده به احزاب چارچوب هماهنگی شیعیان در جلسه رای گیری برای انتخاب رئیس جمهوری عراق شرکت خواهد کرد.

العالمعراق

"وفاء محمد" از مسئولان حزب دموکرات کردستان عراق گفت که فراکسیون پارلمانی این حزب و شرکای آن در ائتلاف دوجانبه، تنها درصورت موافقت با شروط ارائه شده به احزاب چارچوب هماهنگی شیعیان در جلسه رای گیری برای انتخاب رئیس جمهور شرکت خواهند کرد.

محمد افزود: برخی حرف وحدیث ها که رسانه ها شروع به انتشار آن کرده اند، از احتمال توافق بین حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان بر سر انتخاب نامزدی واحد برای ریاست جمهوری عراق حکایت دارد.

وی ادامه داد: همه گروه های سیاسی از جمله کردها منتظر توافق فراکسیون های پارلمانی برای یکسره کردن مواضع نهایی هستند، با توجه به اینکه اگر طرف مقابل بتواند به دو سوم برسد، منتظر مواضع ائتلاف دوجانبه برای تصویب دیگر ریاست ها نخواهند ماند و این یک بازی سیاسی است که همه احتمالی درباره آن وجود دارد.

وی اظهار داشت : صحبت از تکرار سناریوی 2018 یا رفتن به سمت نامزد توافقی ، همه گزینه هایی هستند که نمی توان آن ها را در گفتگوها مبنا قرار دارد. چرا که حزب دموکرات کردستان و شرکای آن در ائتلاف دوجانبه، مادامیکه با شروط ارائه شده به چارچوب هماهنگی شیعیان بر اساس قانون اساسی موافقت نشود، در جلسه رای گیری برای انتخاب رئیس جمهور شرکت نخواهند کرد و راه حل یک سوم تعیین کننده در آن زمان احتمال تحققش بیشتر است.

پربیننده ترین خبرها