شبکه العالم در ویژه برنامه "المشهد الیمنی" بررسی کرد؛

تحلیل تحرکات نظامی جدید عربستان در یمن به رغم اعلام آتش بس

جمعه 10 تير 1401 - 10:15

دولت سعودی به رغم اعلام آتش بس و در حالی که مدعی صلح طلبی در یمن است، اما همچنان در حال استقرار تجهیزات نظامی جدید در استان المهره در این کشور است. 

العالم _ یمن

منابع خبری گزارش دادند دولت سعودی با وجود ادعای صلح طلبی در یمن، اخیرا حضور نظامی خود را در استان المهره در جنوب شرقی یمن تقویت کرده است.

منابع یمنی اعلام کردند ریاض در سایه آتش بس، حجم زیادی تجهیزات نظامی دریایی و زمینی به بندر نشطون و شهر الغیضه ارسال کرده است.

این منابع تاکید کردند ارسال این تجهیزات نظامی، در چارچوب تلاش های ریاض برای سیطره بر استان نفتی و استراتژیک المهره واقع در منطقه نزدیک دریای عرب است.

این اقدام سعودی با انتقاد گسترده یمنی ها مواجه شده است به گونه ای که مردم و قبائل استان المهره ضمن مخالفت با این اقدامات، آن را اشغالگری توصیف کرده و به ریاض هشدار دادند که به مقاومت خود ادامه خواهند داد تا سعودی را از سرزمین خویش اخراج کنند.

اقدامات جنگ طلبانه سعودی در حالی است که ترورها و انفجارها در شهر عدن و بیشتر شهرهای اشغالی جنوب یمن ادامه دارد به گونه ای که شماری از افراد بر اثر انفجار یک خودروی بمب گذاری شده که هدف آن ترور صالح السید رئیس اداره امنیت استان لحج وابسته به ائتلاف متجاوز بود، کشته و زخمی شدند.

منابع خبری اعلام کردند این مسئول امنیتی در این انفجار آسیبی ندید اما شماری از همراهان و همچنین تعدادی غیرنظامی کشته و زخمی شدند.

این انفجار که هیچ طرفی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است، در حالی روی می دهد که شهر عدن و استان های اشغالی جنوبی شاهد درگیری، ناامنی و افزایش حملات و ترورها بین گروه های وابسته به ائتلاف متجاوز است. گروه های تکفیری و مسلح با نام های مختلف گاه و بیگاه با یکدیگر درگیر می شوند و یکدیگر را می کشند.

طارق سلام از رهبران مناطق جنوبی و استاندار عدن، با شرکت در ویژه برنامه "المشهد الیمنی"شبکه العالم از صنعاء که درباره تحولات یمن است، تاکید کرد حضور سعودی در استان المهره از سال 2016 آغاز شده و پس از بحران اوکراین تقویت شده است.

وی افزود، مقاومت در این استان کاملا حضور دارد و قوی است و همین مسئله باعث شده است دولت سعودی زندان های مخفی خود را در المهره بیشتر کند. این در حالی است که حضور نظامی آمریکایی، انگلیسی، سعودی و اماراتی در استان های جنوبی یمن به منظور غارت ثروت های نفتی و گازی آن رو به افزایش است.

طارق سلام با اعلام اینکه مقاومت در استان المهره مقابل حضور نظامی سعودی ایستاده است، تاکید کرد رژیم صهیونیستی نیز کنار آمریکا، انگلیس، سعودی و امارات، در استان المهره یمن حضور دارد، حضوری که هدف آن تجاوز و اشغال یمن و ایجاد هرج و مرج در این کشور بوده است.

این رهبر یمنی تصریح کرد ایجاد هرج و مرج و گسترش تروریسم در استان های جنوبی یمن فقط با هدف به یغما بردن ثروت های نفت و گاز این استان ها است.

اسماعيل المحاقری فعال رسانه ای یمنی نیز از بیروت، با شرکت در برنامه "المشهد الیمنی" شبکه العالم گفت دولت سعودی با افزایش حضور نظامی در استان المهره، در واقع از ابعاد طمع ورزی های خود در یمن پرده برداشته است.

وی افزود سعودی تلاش می کند استان المهره را به طور کامل تحت سیطره خود درآورد و خط لوله ای از این استان تا تنگه هرمز احداث کند تا نفت یمن را به غارت ببرد و به نفع خود بفروشد.

اسماعيل المحاقری گفت با ورود سعودی به استان المهره، امارات از این استان خارج شد هرچند تعارضی بین آن دو نیست و با این حال سعودی تلاش می کند به اهداف خود در یمن دست یابد که مهم ترین این اهداف، بازآرایی برگه های خود در جنوب و مرکز یمن است همان گونه که القاعده اخیرا در استان شبوه فعال شده است.

وی تصریح کرد هرج و مرج امنیتی برنامه ریزی شده در استان های جنوبی یمن ابزار ائتلاف متجاوز برای درگیر کردن مردم به منظور غارت ثروت های این کشور است.

پربیننده ترین خبرها