بحران مالی، امنیت غذایی ساکنان غزه را تهدید می کند

بحران مالی، امنیت غذایی ساکنان غزه را تهدید می کند
جمعه 10 تير 1401 - 14:52

آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (اونروا) در پی کاهش حمایت های خارجی و افزایش جهانی قیمت مواد غذایی و سوخت به دلیل جنگ روسیه و اوکراین با بحران مالی بزرگی مواجه شده و درصورت ادامه این بحران ،امنیت غذایی در نوار غزه به مخاطره خواهد افتاد.

العالم ـ فلسطین اشغالی

بنابر پایگاه خبری العربی الجدید، این سازمان بین‌المللی با هشدار نسبت به پیامدهای این افزایش اعلام کرد ادامه این بحران ، توان امدادرسانی و تامین سبد غذایی معمول خود برای آوارگان فلسطینی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

این سازمان بین المللی که با وارد کردن مواد غذایی از خارج ، این مواد غذایی را بصورت دوره ای بین فقیرترین پناهندگان توزیع می کند ، در سالهای اخیر سبد غذایی این موسسه در مقایسه با ده های قبل بسیار کوچکتر شده است.

در بیانیه آنروا آمده است :در آخرین کنفرانس کشورهای عضو ، این کشورها برای ادامه حمایت از خدمات بهداشتی، آموزشی، حفاظت اجتماعی و سایر خدمات اساسی در پنج حوزه عملیاتی این سازمان متعهد به پرداخت 160 میلیون دلار شدند.

ولی به رغم قولهای مساعد این منابع حمایتی و اهداکنندگان، اونروا با بیش از 100میلیون دلار کسری بودجه مواجه است که این وضعیت ، بر ارائه خدمات و نیز پرداخت حقوق کارمندان تأثیر منفی می گذارد.

براین اساس بحران‌های پی در پی جهانی، میلیون‌ها آواره فلسطینی را برای تامین نیازهای ساده روزانه با مشکل مواجه کرده و نرخ فقر را تا ۸۰ درصدافزایش داده است لذا اکثر این آوارگان برای تامین نیازهای خود به سبد غذایی ارائه شده توسط آژانس سازمان ملل متحد وابسته هستند که تا بتوانند از عهده افزایش سرسام آور قیمت مواد غذایی اساسی در پی بحران اوکراین برآیند.

اونروا مراتب نگرانی خود را از افزایش قیمت کالاهای اساسی ابراز کرده و ادامه می دهد :این وضعیت ، شکاف اقتصادی و ناتوانی در جبران این شکاف را افزایش می دهد زیرا کشورهای اهداکننده منابع مالی ، خود درگیر پیامدهای بحران اوکراین هستند.

سبد غذایی اهدایی آنروا برای آوارگان فلسطینی شامل کالاهای اساسی مانند آرد، روغن خوراکی، شکر، عدس و برخی غلات است که بر اساس تعداد اعضای یک خانواده ذینفع توزیع می شود.

در همین حال، عدنان ابوحسنه، مشاور رسانه ای آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان (آنروا) گفت: با افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت، هزینه تامین هر سبد غذایی ارائه شده به آوارگان فلسطینی در غزه 40 درصد افزایش یافته است.

ابوحسنه افزود : آنروا در سه ماهه سوم سال نیاز به 72 میلیون دلار برای تأمین سبد غذایی مورد نیاز در نوار غزه دارد بعلاوه با کسری مالی انباشته 100 میلیون دلاری نیز مواجه است.

به گفته مشاور رسانه ای آنروا، برخی از تامین کنندگان منابع این سازمان اعلام کرده اند که انتظار نداشته باشند کمکهای مالی باندازه سال گذشته باشد برخی دیگر هم خواهان تعویق موعد پرداخت تعهدات خود شده اند که این امر بحران نقدینگی آنروا را تشدید می کند.

گفتنی است آنروا ماه گذشته برای پرداخت حقوق کارمندان خود در پنج منطقه عملیاتی در غزه، کرانه باختری، اردن، لبنان و سوریه ناگزیر به دریافت وامی 17 میلیون دلاری از یک صندوق سازمان ملل شد.

بر اساس گزارش اونروا، حدود یک میلیون و 140 هزار آواره فلسطینی در نوار غزه به سبد غذایی این سازمان متکی هستند که تقریبا 80 درصداین افراد از آوارگان غزه هستند این رقم یعنی حدود 60 درصد از کل جمعیت دو میلیون و 300هزار نفری ساکن در نوار غزه است.

پربیننده ترین خبرها