ایران، خواستار امنیت و آرامش افغانستان و تقویت روابط دو ملت مسلمان

ایران، خواستار امنیت و آرامش افغانستان و تقویت روابط دو ملت مسلمان
جمعه 10 تير 1401 - 15:06

سیاست جمهوری اسلامی ایران در خصوص افغانستان همواره حفظ امنیت و آرامش در این کشور همسایه بوده است. ایران تلاش فراوانی برای حفظ حسن همجواری میان دو کشور داشته و بدین منظور تلاش کرده است که برخی مناقشات مرزی میان دو کشور که ممکن است میان بسیاری از همسایگان ایجاد شود را به بهترین شکل مدیریت کند.

العالم - ایران

در ۱۰ ماهه گذشته، از زمان شروع حکومت طالبان در افغانستان، مواردی از تنش‌های مرزی میان ایران و افغانستان گزارش شده است. نقاطی از این مرز ۹۰۰ کیلومتری محل ترانزیت مواد مخدر و همچنین قاچاق انسان است. در دوران جمهوریت و قبل از شروع حکومت طالبان، برخی رسانه‌ها تلاش بسیاری داشتند تا از مسائل مرزی سوء استفاده کرده و روابط میان دو کشور را متشنج سازند. برخی گروه‌ها و عناصر نیز در داخل و بیرون از افغانستان بر این موضوع دامن می‌زدند. تا کنون نیز این رسانه‌ها و این عناصر عزم برهم زدن روابط دو کشور را دارند.

در این بین یک مسئله بدیهی است که افغانستان در چند دهه گذشته نتوانسته است بر مرزهای خود نظارت کاملی داشته باشد. بنابراین هر عقل سلیمی این مهم را درک می‌کند که با توجه به ناامنی موجود در شرق ایران و حضور بازیگران مختلف دولتی و غیر دولتی رقیب و دشمن ایران در این منطقه، هر گونه غفلت از تامین امنیت مرز می‌تواند به نفوذ دشمن در خاک ایران منتهی شود. لذا کنترل تحرکات مرزی یک اصل حیاتی برای تامین امنیت جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

در روزهای گذشته خبری منتشر شد که بازتاب وسیعی داشت. این خبر حاکی از شهادت یک نیروی مرزبانی جمهوری اسلامی در منطقه میلک در مرز افغانستان بود. مقامات ایرانی با محکومیت این عمل و نسبت دادن آن به اشرار، مسئله درگیری مرزی را از اساس رد کردند. اما برخی رسانه‌ها در صدد بودند تا با استفاده از این مسئله بار دیگر غوغایی در روابط دو کشور به پا کنند که خوشبختانه چنین نشد.

با این وجود، به نظر می‌رسد حکومت طالبان با وجود شعارهایی که می‌دهد نتوانسته است نظارت کافی و دقیقی بر مرزهای این کشور داشته باشد. از بدو تاسیس حکومت طالبان موارد متعددی از بروز مشکلات در مرزهای این کشور با کشورهای همسایه وجود داشته که ممکن است همسایگان افغانستان را به این جمع‌بندی برساند که حکومت طالبان در کنترل مرزها ناتوان است.

ایران در طول چهل سال گذشته سهم قابل توجهی در کمک به بازسازی افغانستان، اهدای کمک‌های بشر دوستانه و میزبانی از میلیون‌ها مهاجرین افغانستانی داشته است. در زلزله اخیر که در شرق افغانستان به وقوع پیوست کمک‌های امدادی جمهوری اسلامی ایران و امدادگران ایرانی پیش از همه به منطقه بحران رسیدند که اثباتی بر نگاه مثبت جمهوری اسلامی به مردم افغانستان است. شایسته است که متولیان حکومت افغانستان هم رفتار در خور شأن از خود نشان دهند.

نکته قابل توجه این است که هر زمان که کمک‌های بشردوستانه و روابط حسنه میان دو ملت سر خط خبرگزاری‌ها قرار گرفته است، حادثه‌ای بوجود آمده و تلاش شده تا سایه شوم بی‌اعتمادی میان دو کشور و دو ملت گسترش یابد. هستند برخی که به وجود حسن همجواری میان دو کشور علاقه‌ای نداشته و همواره در صدد تشنج آفرینی میان دو ملت از طریق گرم کردن بازار شایعات بوده‌اند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها