روابط پاکستان با آمریکا پس از ۴ سال به سطح سفیر رسید

روابط پاکستان با آمریکا پس از ۴ سال به سطح سفیر رسید
جمعه 10 تير 1401 - 17:49

آمریکا که همواره از سوی مقامات ومردم پاکستان به دلیل رویکرد سختگیرانه و مطالبات یکجانبه مورد سرزنش قرار می‌گیرد، طی چهار سال گذشته به دلیل فراز و نشیب‌های فراوان در مناسبات دوجانبه، یک سفیر دائم در اسلام‌آباد نداشت و اکنون ایالات متحده روابط خود با پاکستان را از سطح کاردار به سفیر رساند.

العالم - جهان اسلام

منابع رسمی پاکستان اعلام کردند که سفیر جدید آمریکا امروز در اسلام‌آباد استوارنامه خود را به «عارف علوی» رئیس جمهوری این کشور تقدیم کرد.

کرسی سفیر آمریکا در پاکستان از بیش از ۴ سال گذشته خالی بود، و امروز با تقدیم استوارنامه سفیر جدید آن کشور به رئیس جمهوری پاکستان، سطح روابط دو کشور از کاردار به سفیر رسید.

«دونالد بلوم» که گفته می‌شود یک سفیر حرفه‌ای و دیپلمات کارکشته در آمریکا شناخته می‌شود، پس از یک ماه و نیم انتظار برای تقدیم استوارنامه خود به ریاست جمهوری پاکستان است، امروز به دیدار با علوی، رئیس جمهوری پاکستان رفت.

کاخ ریاست جمهوری پاکستان در اسلام‌آباد امروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیر جدید آمریکا و چند سفیر جدید غربی استوارنامه‌های خود را به رئیس جمهوری پاکستان تقدیم کردند.

«دونالد آرمن بلوم» اولین سفیر ایالات متحده است که پس از چهار سال نبود سفیر این کشور در اسلام‌آباد، منصوب می‌شود.

پررنگ شدن احساسات ضدآمریکایی درمیان مردم پاکستان مهم‌ترین چالش واشنگتن در اجرای اهداف سیاست خارجی خود در این کشور است، چالشی که دونالد بلوم مدیریت آن را به گردن گرفته است. حضور سفیر جدید آمریکا در پاکستان پس از وقفه چهارساله صورت می‌گیرد و طی این ۴ سال آمریکا در سطح کاردار به روابط خود با پاکستان ادامه داد.

عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان توطئه خارجی با مدیریت آمریکا و همچنین تبانی جناح مخالف در داخل را علل سرنگونی دولت خود می‌داند.

عارف علوی که اواسط شهریورماه ۱۳۹۷ به عنوان سیزدهمین رئیس جمهوری پاکستان فعالیت رسمی خود را آغاز کرد نیز در حمایت در اظهارات عمران‌خان، خواستار بررسی‌های بلندپایه با تشکیل یک کمیسیون قضایی از سوی دیوان عالی برای بررسی مداخله خارجی و توطئه علیه نخست وزیر منتخب در پاکستان شده بود.

سفیر جدید آمریکا چندی پیش طی مصاحبه با روزنامه انگلیسی زبان «داون» پاکستان، همکاری ضدتروریسم را ویژگی تعیین کننده در روابط دو کشور دانست و اظهار داشت: تعامل آمریکا با پاکستان تنها محدود به دولت نیست و ما با رهبران سیاسی، جامعه تجاری مدنی و قشر جوانان این کشور نیز همکاری می‌کنیم.

وی با رد آنچه که ادعای عمران‌خان نخست وزیر سابق پاکستان درباره توطئه تغییر رژیم در این کشور و مداخله واشنگتن دانست، ادعا کرد: ایالات متحده به دنبال "مشارکت قوی با پاکستان در زمینه مبارزه با تروریسم" است و از اسلام‌آباد انتظار دارد اقدام "پایدار" و بی‌رویه علیه همه گروه‌های شبه نظامی و تروریستی انجام دهد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها