رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا خبرداد:

خیزش جدید همه‌گیری کرونا؛ ضرورت تزریق دوز یادآور واکسن

خیزش جدید همه‌گیری کرونا؛ ضرورت تزریق دوز یادآور واکسن
شنبه 11 تير 1401 - 12:33

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا با تاکید تزریق دوز یادآور واکسن گفت: روند موارد ابتلا به تست‌های مثبت کرونا در کشور رو به افزایش است و ممکن است دوباره با خیزش جدید همه‌گیری مواجه شویم.

العالم ـ ایران ـ علمی

حمید سوری رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا، اظهار داشت: با توجه به روند افزایشی موارد ابتلا به کرونا لازم است دستورالعمل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، دوری از تجمعات به طور کامل توسط مردم مورد توجه قرار گیرد و نباید افراد تغییر نگرش دهند که کرونا دیگر تمام شده است.

وی توصیه کرد: افرادی که ۶ ماه از زمان آخرین دز واکسن شان می گذرد، حتما با مراجعه به مراکز واکسیناسیون، دز یادآور خود را تزریق کنند، از دو - سه هفته گذشته همه گیری کرونا در غرب آسیا شیوع پیدا کرده و به دلیل اینکه حجم جابجایی مسافران خارجی نیز زیاد است و ما نظام بیماریابی در مرزها را نداریم، خیزش دوباره این بیماری در کشورمان وجود دارد.

خطرات ابتلای زائران به کرونا

رئیس کارگروه بهداشت و پیشگیری قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: زائرانی که از حج و عتبات عالیات به کشور می آیند نیز ممکن است عامل بیماری زای کرونا باشند و علایم و نشانه هایی شبیه آنفلوآنزا داشته باشند و حتی ممکن است این بیماری در آنها بدون علایم و خفیف باشد و موجب بیماری در افراد دیگر بشوند، ضرورت است دستورالعمل های بهداشتی توسط آنها بطور کامل رعایت شود و از روبوسی خودداری کنند.

به گفته سوری، باید مدریت بیماریابی و انجام تست کرونا در مرزها افزایش یابد، تاکنون چند پرواز از عتبات عالیات داشتیم که ۳۰ تا ۴۰ درصد موارد مثبت بوده و همه کشورها روند افزایشی کرونا را دارند و مدیریت برای طغیان این بیماری مهم است.

استفاده از ماسک در فضای بسته ضروریست

وی تاکید کرد: استفاده از ماسک در اماکنی مانند ورزشگاهها، کنسرت و فضاهای بسته ضروری است و در فضای باز خطر کمتری از لحاظ انتقال بیماری کرونا وجود دارد و زدن ماسک برای عموم در این فضا بلامانع بوده، اما افراد دارای بیماریهای زمینه و سالمند با توجه به شرایط فیزیولوژی بدن، در فضای باز هم ماسک بزنند.

این متخصص بیماریهای عفونی خاطرنشان کرد: انجام تست های کرونا برای کنترل و مدیریت همه گیری بیماری انجام می شود و افرادی که با علایم سرماخوردگی به پزشک مراجعه می کنند باید مراحل قرنطینگی را برای عدم انتقال کرونا به سایر اعضای خانواده و دیگران طی کنند.

به گزارش ایرنا، براساس آخرین تغییرات در نقشه رنگبندی شهرستان‌های کشور که از ۱۰ تیر اعمال می‌شود؛ همانند هفته‌های گذشته، هیچ یک از شهرهای کشور در وضعیت قرمز و نارنجی نیستند، تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۹۱ به ۱۰۵ شهر افزایش و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۳۵۷ به ۳۴۳ شهر کاهش یافت.

روز گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۸۳ نفر از آنها بستری شدند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها