ارتش سوریه مواضع خود در حومه الرقه و حلب را تقویت کرد

ارتش سوریه مواضع خود در حومه الرقه و حلب را تقویت کرد
سه شنبه 14 تير 1401 - 11:54

منابع آگاه گزارش دادند که ارتش سوریه درحال تحکیم مواضع نظامی خود در شهرک «عین عیسی» در حومه شمالی الرقه و شهرک «عین العرب» در حومه شرقی حلب است.

العالم - سوریه

این منابع امروز (سه شنبه) افزودند: شهرک عین عیسی در اختیار عناصر گروه مسلح موسوم به "نیروهای دمکراتیک سوریه" ( قسد ) قرار دارد که از حمایت آشکار آمریکا برخوردارند.

براساس اعلام این شبکه، «فرهاد شامی» مدیر دفتر رسانه ای گروه مسلح قسد گفت: ۵۵۰ سرباز ارتش سوریه به مناطق تحت سیطره قسد رسیده اند.

شامی افزود: سربازان سوریه پس از دستیابی به تفاهمی اولیه به منظور مقابله با هرگونه اقدام تجاوزکارانه ترکیه علیه این منطقه، وارد آن شدند.

پیش از این، برخی منابع گفته بودند که ارتش روسیه از زمان اعلام تهدیدهای ترکیه مبنی بر آغاز عملیات نظامی جدید در شمال سوریه و آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تعداد نیروهای خود را به حدود یک سوم افزایش داده است.

این منابع فاش کردند: با توجه به اهمیت موقعیت جغرافیایی قامشلی ( یکی از شهرهای کُردنشین واقع در شمال شرق سوریه) و نزدیک بودن این شهر به پایگاه های غیرقانونی اشغالگران آمریکایی در استان حسکه و در تماس بودن آن با مرزهای ترکیه که جزئی از مرزهای پیمان آتلانتیک شمالی " ناتو " به شمار می رود، روسیه شمار نیروهایش را در این شهر افزایش داده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه پیشتر اعلام کرد که این کشور به زودی عملیاتی را برای ایجاد «منطقه امن» در عمق ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه با سوریه در جنوب کشورش انجام خواهد داد.

در روزهای گذشته نیز برخی گزارش‌ها درباره عملیات و حملات توپخانه‌ای نظامیان ترکیه و عناصر مسلح مورد حمایت آنکارا به مناطقی در شمال سوریه و کشته و زخمی شدن چندین نفر در جریان آن منتشر شده است.

ارتش ترکیه از سال ٢٠١۶ میلادی در ۲ عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دی ماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است.

از سوی دیگر، آنکارا در ۲۵ مهرماه ۹۸ برای عقب راندن شبه نظامیان قسد از مناطق مرزی الرقه و الحسکه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه نظامیان کُرد پنج روز مهلت داد تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

این درحالی است که دولت سوریه حملات و تهدیدهای جدید ترکیه را نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حاکمیت دمشق دانسته و تاکید کرده است: «حملات و تهدید های رژیم ترکیه نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی سوریه و مغایر با توافق نامه ها و خروجی‌های روند آستانه است».

در همین ارتباط، یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه چندی پیش به خبرگزاری دولتی سوریه گفت که «دمشق اظهارات مداخله جویانه وحملات تجاوزکارانه رژیم ترکیه در ایجاد منطقه موسوم به منطقه امن در شمال سوریه و حملات مکرر و مستمر به خاک سوریه را محکوم می کند و این موضوع را مغایر با قوانین بین المللی می داند».

با شروع بحران سوریه در اسفندماه سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱) گروه های تروریستی یکی پس از دیگری با حمایت‌های کشورهایی همچون آمریکا، عربستان، قطر، ترکیه، انگلیس، فرانسه و امارات در این کشور سربرآوردند. البته در سال‌های اولیه و با دستگیری معاون رییس سازمان امنیت امارات در سوریه و معامله ابوظبی – دمشق، امارات پای خود را از این بحران بیرون کشید.

با آغاز بحران سوریه عملا ارتش سوریه به چند دسته تقسیم شد؛ گروه اول با اعلام وفاداری به کشور و حکومت سوریه در کنار مردم و دولت ماندند و به مقابله با تروریست‌های تکفیری پرداختند. گروه دوم که از میان نظامیان مذهبی تندرو با تفکر وهابی – سلفی بودند، گروهک تروریستی النصره را ایجاد و سازماندهی کردند که شاکله این گروهک که بعدها به هیات تحریر الشام تغییر نام داد، بیش از ۷۰ درصد سوری و ۳۰ درصد نیز خارجی به ویژه قفقازی‌ها و یا همان افسران و نظامیان سابق ارتش روسیه است.

گروه سوم که جریان ارتش آزاد نام گرفت از میان نظامیان سکولار ارتش سوریه بیرون آمد، گروهی که این روزها دیگر خبری از آن نیست و شمار زیادی از اعضای آن با اعلام برائت از اقدامات خود به دامن حکومت دمشق بازگشتند. گروه چهارم هم گروهی از نظامیان سوری بودند که خانه نشین شدند و اعلام کردند که در قضیه بحران طرف هیچ کسی نیستند.

این گروه‌های تروریستی تلاش زیادی برای ساقط کردن حکومت سوریه انجام دادند و با شعارهای ظاهری شماری از مردم این کشور و تعدادی از مسلمانان تندرو ساکن دیگر کشورها را جذب خود کردند، ولی در طول بیش از یک دهه اقدامات جنایتکارانه خود نتوانستند حکومت دمشق را ساقط نمایند.

اواخر سال ۲۰۱۲ بود که صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها با نقشه انگلیسی‌ها گروهک تروریستی داعش را با وارد کردن شماری از عناصر خارجی القاعده و ارتش بعث عراق به شمال سوریه ایجاد، تجهیز و سازماندهی کردند، گروهکی که توانست بیش از ۵۰ درصد خاک سوریه را طی نزدیک به پنج سال به تصرف خود در بیاورد. دلیل ایجاد گروهک تروریستی داعش، ناتوانی گروه‌های تروریستی النصره، ارتش آزاد و گروه‌های کوچک دیگری بود که در طول یکسال آغاز بحران سوریه نتوانسته بودند حکومت دمشق را ساقط کنند، از این رو جبهه غربی – عربی – صهیونیستی به سرکردگی آمریکا، داعش را برای ادامه راه دیگر گروه‌های تروریستی یعنی براندازی حکومت دمشق در سوریه ایجاد کردند.

عناصر گروهک تروریستی داعش شامل ۷۰ درصد عناصر تندرو مسلمان نمای خارجی و حدود ۳۰ درصد سوری است، که البته شکست این گروهک تروریستی در آذر ماه سال ۱۳۹۶ توسط سردار شهید سردار سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» در سوریه اعلام شد.

گروهک تروریستی جبهه النصره سابق یا هیات تحریر الشام کنونی در ۱۱ سال گذشته چند تحول ظاهری را به خود دیده است. این گروهک در ژوئن ۲۰۱۶ برای اینکه صفت «تروریستی» را از روی خود بردارد، اعلام کرد که از سازمان تروریستی «القاعده» جدا شده و «ابو محمد الجولانی» سرکرده النصره نام آن را به «جبهه فتح الشام» تغییر داد، اما برای همگان روشن بود که عقیده اعضای این گروهک با تغییر نام، دستخوش تغییر نخواهد شد. بار دیگر در ژانویه ۲۰۱۷ بود که جبهه النصره با دیگر گروه های معارض در شمال غرب سوریه ادغام شد و نام خود را به «هیات تحریر الشام» تغییر داد، اما نام آن همچنان در لیست گروه های تروریستی اکثر کشورهای جهان قرار دارد.

اکنون گروه هیات تحریر الشام کنترل حدود ۴۰ درصد استان ادلب در شمال غرب سوریه (هم مرز با ترکیه) و بخش‌های کمی از استان حلب را در تصرف خود دارد. ارتش سوریه تاکنون چندین بار برای آزادسازی استان ادلب از تصرف تروریست های تحریر الشام اقدام کرده که به دلیل دخالت‌های ارتش ترکیه در این منطقه، این استان هنوز به طور کامل آزاد نشده و گاهی درگیری های پراکنده از آنجا گزارش می‌شود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها