پشت‌پرده کوچ اجباری ساکنان یک جزیره راهبردی در جنوب یمن

پشت‌پرده کوچ اجباری ساکنان یک جزیره راهبردی در جنوب یمن
چهارشنبه 15 تير 1401 - 19:37

صنعاء اقدام ائتلاف سعودی در کوچاندن اجباری ساکنان یک جزیره راهبردی در جنوب یمن برای احداث یک پایگاه نظامی برای امارات را به شدت محکوم کرد.

العالم - یمن

منابع رسانه‌ای و رسمی یمن، چند روز پیش از اقدام ائتلاف سعودی در کوچ اجباری ساکنان جزیره «عبدالکوری» واقع در مجمع الجزائر «سقطری» در جنوب یمن و در دریای مُکران به منظور احداث یک پایگاه نظامی برای نیروهای اماراتی در این جزیره خبر دادند.

اداره کل شیلات دولت نجات ملی یمن اخراج ساکنان جزیره عبدالکوری از سوی کشورهای ائتلاف متجاوز را محکوم کرد و طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در خبرگزاری رسمی یمن (صنعاء) منتشر شد، افزود که آوارگی مردم این جزیره یمنی مقدمه‌ای برای نظامی شدن و تبدیل آن به پایگاه نظامی اماراتی است که در چارچوب پروژه آمریکایی - صهیونیستی صورت می‌گیرد.

پشت‌پرده کوچ اجباری ساکنان یک جزیره راهبردی در جنوب یمن

در این بیانیه با اشاره به اهمیت بالای راهبردی جزیره عبدالکوری آمده است که سازمان ملل و سازمان‌های فعال حقوق بشری مسئول آن‌چه که بر سر این جزیره می‌آید هستند و یونسکو و سازمان‌های حفاظت محیط زیستی می‌بایست وظایف خود را در قبال تخریب محیط زیست طبیعی و دریایی جزیره سقطری و غارت درختان نادر آن، انجام دهند.

جزیره عبدالکوری، دومین جزیره مهم در مجمع الجزایر سقطری است و یکی از مهمترین جزایری است که در سمت شاخ آفریقا و خلیج عدن واقع شده است. از نظر اداری، این منطقه متعلق به منطقه قلنسیه است که امارات در نوامبر گذشته یک پایگاه نظامی در آن ایجاد کرد.

منابع یمنی فروردین ماه گذشته خبر داده بودند که امارات عربی متحده به همراه رژیم صهیونیستی در جزیره عبدالکوری یک فرودگاه افتتاح کرده است. منابع محلی در این خصوص تأکید کردند که نیروهای اماراتی به منظور انجام پروازهای مستقیم به خارج از خاک یمن بدون همکاری با دولت مستعفی اقدام به افتتاح فرودگاه مذکور کرده‌اند.

منابع یادشده همچنین احتمال دادند که این افتتاح این فرودگاه به نیروهای اشغالگر این اجازه را بدهد تا بدون نظارت مسئولان فرودگاه «حدیبو» (واقع در مرکز سقطری) کارشناسان خارجی را وارد یمن کند و سنگ‌های قیمتی، آثار باستانی و درختان کمیاب این منطقه را به خارج از یمن قاچاق کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها