آنکارا آماده رویارویی با قسد؛ آیا اردوغان واقعا حمله می کند؟

آنکارا آماده رویارویی با قسد؛ آیا اردوغان واقعا حمله می کند؟
پنج‌شنبه 16 تير 1401 - 16:43

به نظر می رسد که آنکارا با استقرار گسترده نظامیان خود در خط تماس با نیروهای قسد، عزم خود را برای آغاز عملیات نظامی در این منطقه جزم کرده است و قرار است اقدامات میدانی خود را پس از عید قربان و دریافت چراغ سبز از آمریکا آغاز کند. همزمان قسد هم سعی می کند با رهبران سوریه ارتباط برقرار کند اما هنوز تصمیم قطعی برای تسلیم مواضع خود به ارتش سوریه نگرفته است.

العالم - نظرکده

ناظران بر این باورند که کردها آخرین ابزار آمریکا در جنگ سوریه هستند به طوری که قسد همواره نقشی کاربردی در این خصوص داشته اما بعدا تبدیل به یک گروه جدایی طلب و عامل دردسرهای مزمن برای ترکیه شد.

به گفته ناظران چراغ سبز آمریکا برای آغاز عملیات نظامی ترکیه، منوط به موافقت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با پیوستن فنلاند و سوئد به پیمان ناتوست.

در مقابل پژوهشگران در امور گروه های تروریستی معتقدند که وقتی اردوغان صحبت از عملیات نظامی در خاک سوریه می کند به این معناست که مطامع جدی در خاک این کشور دارد و این عملیات، در واقع بخشی از سلسله اقدامات ترکیه برای اشغال خاک سوریه است.

این کارشناسان می گویند درست است که وزیر خارجه ترکیه گفته است که آمریکا حق اعتراض به عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه را ندارد اما در مقابل آمریکا در مورد گروه قسد و اشغال خاک سوریه توسط ترکیه صاحب اختیار است زیرا هر دو کشور ترکیه و آمریکا اشغالگر هستند و هیچ کس انتظار ندارد که اردوغان بتواند بدون اجازه آمریکا دست به عملیات نظامی در داخل خاک سوریه یا لیبی یا هر کشور دیگری دست به عملیات نظامی بزند.

این کارشناس به اظهارات ترامپ درباره متحدان آمریکا به خصوص ترکیه اشاره می کند که گفته بود اگر اردوغان به دستورات ما عمل نکند، ظرف یک هفته اقتصاد ترکیه دچار فروپاشی می شود. همچنین خاطرنشان می کند که قسد اعلام کرده است که ناتو و آمریکا به اردوغان برای اشغال بخش های بیشتری از خاک سوریه چراغ سبز نشان داده اند؛ به عبارت دیگر آمریکا پس از آنکه اردوغان را وادار به پذیرش انضام فنلاند و سوید به ناتو کرد، با عملیات نظامی این کشور در خاک سوریه موافقت کرد.

این کارشناس خاطرنشان می کند که ترکیه به طور قطع عملیات نظامی خود را در مناطق تحت اشغال قسد انجام خواهد داد و تا وقتی که منبج و عین العرب و عین عیسی در کنترل شبه نظامیان جدایی طلب قسد باشند، بدون تردید این مناطق را هم مثل عفرین تحویل ترکیه خواهند داد مگر اینکه معجزه ای رخ دهد و قسد دست از مزدوری برای آمریکا بردارد و این مناطق را تحویل ارتش سوریه دهد؛ تنها در این صورت است که ترکیه – به خصوص پس از میانجی گری ایران - دیگر جرأت رویارویی با ارتش سوریه را نخواهد داشت.

در همین خصوص برخی دیگر از ناظران می گویند که میانجی گری روسیه برای جلوگیری از ورود ارتش ترکیه به خاک سوریه، آن گونه که مسکو انتظار داشت، به هدف نرسیده است.

این گروه از ناظران با اشاره به میانجی گری ایران برای گفتگوی مستقیم بین ترکیه و سوریه، معتقدند که دو کشور روسیه و ایران به طور هماهنگ با ارائه طرح های خود سعی در مهار ترکیه – که بعد از موافقت با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو از آمریکا چراغ سبز گرفته است - دارند.

پربیننده ترین خبرها