آمریکا:۴۰۰ میلیون دلار کمک نظامی دیگر به اوکراین ارسال می‌کنیم

آمریکا:۴۰۰ میلیون دلار کمک نظامی دیگر به اوکراین ارسال می‌کنیم
شنبه 18 تير 1401 - 02:59

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا اعلام کرد که کشورش ۴۰۰ میلیون دلار تجهیزات نظامی دیگر از جمله چهار سامانه موشکی پیشرفته جدید را به اوکراین ارسال خواهد کرد تا تلاش‌های کی‌یف برای حمله به مواضع روسیه در شرق دونباس را تقویت کند.

العالم-آمریکا

این مقام پنتاگون روز جمعه به وقت محلی گفت که هشت سامانه راکتی آمریکا که قبلا به اوکراین ارسال شده بود همچنان توسط نیروهای اوکراینی در نبرد با نیروهای روس استفاده می شود.

وی افزود: بسته ۴۰۰ میلیون دلاری شامل چهار سیستم راکتی موسوم به هیمارس و مهمات اضافی برای آنها، سه وسیله نقلیه تاکتیکی برای "بازیابی تجهیزات، تعمیر و تامین مجدد، یک هزار گلوله مهمات توپخانه ۱۵۵ میلی متری؛ مهمات تخریب و قطعات یدکی و سایر تجهیزات است .

این مقام پنتاگون تصریح کرد: یک هزار گلوله مهمات توپخانه ۱۵۵ میلی متری درنظر گرفته شده در این بسته، نوع جدیدی از مهمات است که قبلاً در اختیار اوکرینی ها قرار نگرفته بود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه خطاب به مقامات کی‌یف با بیان اینکه اقدامات روسیه در اوکراین تازه شروع شده است، از مقامات این کشور خواست با پذیرش شرایط مسکو یا تن به مذاکره بر سر پایان درگیری‌ها دهند یا خود را برای بدترین‌ها آماده کنند.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از شبکه خبری "اسکای نیوز"، رئیس‌جمهوری روسیه در اظهاراتی تاکید کرد که آماده گفت‌وگو بر سر پایان جنگ است. وی در عین حال به کسانی که از انجام این کار امتناع می‌کنند هشدار داد که باید بدانند هر چه این درگیری بیشتر طول بکشد، معامله با ما دشوارتر خواهد بود.

پوتین که این سخنان را در مقابل رهبران پارلمان روسیه بر زبان می آورد، خطاب به مقامات کی‌یف افزود که باید به سرعت شرایط مسکو را بپذیرند یا برای بدترین ها آماده شود. وی همچنین تاکید کرد که اقدام مسکو علیه کی‌یف تازه شروع شده‌ است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ اوکراین در پنجمین ماه خود به سر می برد و واکنش‌ها به تهاجم روسیه، ارسال تسلیحات به اوکراین و بروز تبعات تازه آن در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها