آزمایش موفق موشک هوا به هوای جدید ترکیه +فیلم

آزمایش موفق موشک هوا به هوای جدید ترکیه +فیلم
دوشنبه 20 تير 1401 - 18:58

یک مقام ارشد صنایع دفاعی ترکیه از آزمایش موفق یک موشک هوا به هوای ویژه حمله به اهداف فراتر از خط دید خبر داد.

العالم - ترکیه

یک مقام ارشد صنایع دفاعی ترکیه روز دوشنبه از آزمایش موفق یک موشک هوا به هوای جدید خبر داد.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «تی آر تی»، «اسماعیل دمیر» رئیس ریاست صنایع دفاعی ترکیه اعلام کرد که این کشور موشک هوا به هوای بومی به نام «گوکدوغان» را با موفقیت آزمایش کرده است. اسماعیل دمیر در توییتی خود نوشت: «انتظار می‌رود این موشک سال جاری به نیروهای مسلح ترکیه تحویل داده شود.»

وی در این توییت نوشت: «موشک گوکدوغان اهداف نامرئی را می‌زند. موشک ما با رادار جستجوگر شلیک شد و اینک گام مهم دیگری برداشته شده است. ما موشک‌های گوکدوغان و بوزدوغان خود را در سال جاری به نیروهای مسلح ترکیه تحویل خواهیم داد. من به همه دست اندرکاران این پروژه تبریک می‌گویم.»

آزمایش موفق موشک هوا به هوا

این وبگاه در ادامه مدعی شد که ترکیه به یکی از معدود کشورهایی تبدیل شده است که دارای فناوری موشکی هوا به هوا با موشک‌های گوکدوغان و بوزدوغان، ویژه حمله به اهدافی فراتر از خط دید مجهز شده است.

ترکیه مدتی است برنامه‌ای را برای توسعه چندین نوع موشک هوا به هوا راه اندازی کرده است. قرار است هر دو موشک از جنگنده‌های «اف-۱۶» و همچنین جنگنده‌های بومی ترکیه پرتاب شوند.

چندی قبل وبگاه «احوال» گزارش داد که صنایع هوا فضای دولتی ترکیه (TAI) مرحله اول ساخت اولین جنگنده پنهانکار نسل پنجم را به پایان رسانده است. «تمل کوتیل» مدیر عامل صنایع هوافضای دولتی ترکیه با اعلام این خبر در توییتی نوشت: «هر قدمی که ما برای بقای کشورمان برمی‌داریم بسیار معنادار و ارزشمند است.»

ترکیه همچنین در پی ساخت جنگنده‌های آموزشی است و این برای پاسخگویی به نیاز داخلی به جت‌های آموزشی و جنگنده‌های سبک، است. شرکت سازنده قصد دارد که تا اواسط سال ۲۰۲۲ خط مونتاژ نهایی را راه اندازی کند، پیش بینی می‌شود جنگنده هورجت تا پایان سال میلادی در آشیانه قرار گیرد و اولین پرواز خود را مارس ۲۰۲۳ پس از آزمایش های زمینی انجام دهد. یکی از مهمترین کاربرد این جنگنده‌ها نقش آموزشی آن‌ها در آموزش خلبانان ترکیه‌ای است.

فارس

پربیننده ترین خبرها