العالم _ زلال قرآن
شان قوه عقلیه:
تشخیص حق و باطل و درست از نا درست و ادراک امورکلی است .
شان قوه و همیه:
درک و فهم امور جزئیه وتصورآنهاست، وچون هرفعلی از آدمی صادر گردد ازامور جزئیه است، لذا قصد انسان برای انجام هرکاری به نوع تصور و رویه قوه وهمیه بستگی دارد، واین قوه مبداء تحریک به آن کارخواهد بود، بهمین دلیل به آن قوه عامله هم گفته می شود.
شان قوه شهویه:
تحریک آدمی درراستای خواسته ها و امیالی مثل: خور و خواب و شهوت و کسب ثروت و قدرت و مقام و شهرت و...، است، و بطورکلی قوه شهویه مبداء تحریک برای تحصیل اموری است که ملایم آن قوه باشد.
شان قوه غضبیه:
تحریک آدمی درجهت دفع امورغیرملایم با وجود اواست، این قوه ذاتاً موظف است درمقابل هر ناملایمی که متوجه وجود انسان می گردد عکس العمل مناسب ازخود نشان دهد.