چشم امید گروه های سیاسی عراق به روزهای پس از تعطیلات+فیلم

سه شنبه 21 تير 1401 - 13:27

قرار است پس از تعطیلات عید قربان در عراق نیروهای سیاسی این کشور یک بار دیگر دور هم جمع شوند و درباره راه های برون رفت از بن بست 9 ماهه گفتگو کنند.

العالم - عراق

چهارچوب هماهنگی شیعه عراق که پس از خروج جریان صدر، بزرگترین گروه سیاسی این کشور است، استانداردهای خود را برای نخست وزیر تعیین کرده است اما هنوز نامی از کسی نبرده است.

نسیم عبد الله، عضو چهارچوب هماهنگی شیعه به شبکه خبری العالم گفت: نامزد نخست وزیری را پس از توافق درباره نامزد ریاست جمهوری معرفی می کنیم، چهارچوب هماهنگی درباره اینکه نخست وزیر بعدی چه کسی باشد به توافق اولیه رسیده است، اما درباره شخص نخست وزیر، مکانیسم هایی داریم و احتمال می رود که نخست وزیر بعدی از نسل دوم سیاست مداران باشد.

طرح معرفی نخست وزیر، با مانع عدم توافق کردها درباره معرفی کاندید ریاست جمهوری مواجه شده است؛ دو حزب کردی حزب دموکرات و اتحادیه میهنی به رغم همه گفتگوها و رایزنی ها هر یک همچنان بر نامزد مورد نظر خود یعنی ریبر احمد و برهم صالح اصرار می ورزند. به همین دلیل ممکن است برای تعیین تکلیف نهایی کار به بغداد کشیده شود.

ناصر الخالد، نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراق به شبکه خبری العالم گفت: احزاب کرد هنوز به توافق کامل نرسیده است و ظاهرا استراتژی واحدی برای معرفی نامزد ریاست جمهوری ندارد و از آنجا نخست وزیر توسط رئیس جمهور منصوب می شود، چاره ای نیست جز اینکه منتظر توافق کرد درباره ریاست جمهوری باشیم.

جریان صدر به رغم خروج از پارلمان همچنان قوی ترین عنصر اثرگذار بر فضای سیاسی عراق است و مردم و گروه های سیاسی، هر دو منتظر سخنرانی صدر در نماز جمعه شهرک صدر هستند.

چهارچوب هماهنگی شیعه می گوید که عزم خود را برای تشکیل کابینه جزم کرده است؛ از سوی دیگر جریان صدر عصبانی است و کردها هم دچار اختلاف هستند. در چنین شرایطی عراق با معادله ای بسیار دشوار رو به روست اما اگر همه گروه ها به این نتیجه برسند که همه با هم در یک قایق هستند، مشکلات زودتر حل می شود.

پربیننده ترین خبرها