تیرانا پایگاه دریایی ناتو می‌شود

تیرانا پایگاه دریایی ناتو می‌شود
سه شنبه 21 تير 1401 - 17:39

آلبانی از اعضای کوچک ناتو قصد دارد یک پایگاه دریایی نزدیک پایتخت خود به ائتلاف نظامی ناتو بدهد.

العالم - اروپا

آلبانی از اعضای ناتو که سال ۲۰۰۹ به این ائتلاف نظامی پیوست قصد دارد یک پایگاه دریایی نزدیک پایتخت خود به ناتو بدهد.

به گزارش منابع خبری، آلبانی پیش از دیدار با مقام‌های ناتو در مورد تاسیس یک پایگاه دریایی جدید در این کشور، یک پیام هشدار به «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه ارسال کرده است.

«ادی راما» نخست وزیر آلبانی قرار است با «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو برای گفت‌وگو در مورد این پیشنهاد بنشیند. اقدامات اخیر باعث شد که آلبانی، یکی از اعضای ناتو از سال ۲۰۰۹، کار خود را برای تبدیل شدن به پایگاه دریایی ناتو آغاز کند و روابط تیرانا با بروکسل را تقویت کند.

راما چهارشنبه هفته جاری با استولتنبرگ ملاقات خواهد کرد تا در مورد این پروژه گفت‌وگو کند.این بندر در «پورتو رومانو دورس» نزدیک تیرانا، پایتحت آلبانی واقع شده و شامل یک بخش تجاری و یک پایگاه دریایی نظامی خواهد بود. تامین مالی نیز از سوی دولت آلبانی و ناتو تامین خواهد شد.

آلبانی در حال حاضر حدود ۱.۵۳ درصد از تولید ناخالص داخلی سالانه خود را صرف امور دفاعی می‌کند که بسیار کمتر از حداقل رقم پیشنهادی دو درصد است.

راما در مورد این طرح گفت: «ما به زودی به بروکسل باز خواهیم گشت تا به بحث‌هایمان در مورد پیشنهاد برای استقرار یک پایگاه دریایی ناتو در بندر جدید در دورس ادامه دهیم.»

راما پیشتر گفته بود که دولت این کشور یک پایگاه دریایی در جنوب تیرانا را به ناتو پیشنهاد داده است. این پایگاه که در جنوب ولور، حدود ۱۴۰ مایلی دورس واقع شده است، و تنها پایگاه اتحاد جماهیر شوروی در دریای مدیترانه در طول دهه پنجاه میلادی در زمانی بود که رژیم کمونیستی آلبانی با مسکو همسو بود. پس از فروپاشی کمونیسم، با کمک ترکیه که حق استفاده از آن را حفظ کرد، بازسازی شد.

نیروی دریایی آلبانی همچنان از این پایگاه برای برخی عملیات‌ها و تمرینات استفاده می‌کند. به نظر می‌رسد این گزینه به نفع پورتو رومانو مطرح شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها