مرگ مشکوک معارض سعودی در لبنان/ آیا ماجرای ترور خاشقچی اینبار برای الیامی تکرار شد!

مرگ مشکوک معارض سعودی در لبنان/ آیا ماجرای ترور خاشقچی اینبار برای الیامی تکرار شد!
سه شنبه 21 تير 1401 - 19:16

مانع الیامی از مخالفان رژیم سعودی در منزلش در ضاحیه لبنان با ضربات چاقو به قتل رسید.

العالم ـ عربستان سعودی

الاخبار در یادداشتی با اشاره به قتل این مخالف سعودی نوشت: ابهامات بسیاری پیرامون قتل مشکوک مانع الیامی مخالف سعودی در ضاحیه (لبنان) وجود دارد؛ حزب تجمع ملی عربستان که الیامی از اعضای آن است، آن را عملیات ترور توصیف کرد و خواستار تحقیق عادلانه و شفاف برای کشف ابهامات این پرونده و شناسایی عاملان آن شد.

ریاض این مساله را در سطح رسانه ای و رسمی نادیده گرفته است و تنها سفیرش در بیروت در حساب رسمی خود در توئیتر تلاش‌های نیروهای امنیتی لبنان در کشف این جنایت و بازداشت عاملان آن را ستوده است.

ولید البخاری، سفیر سعودی در لبنان همچنین با بازنشر توییت یک روزنامه نگار لبنانی، این مساله را با تجارت مواد مخدر مرتبط دانست و در واقع همگام با هرزه‌نویسان مجازی، کوشید تا برچسب تجارت مواد مخدر را به قربانی بزند.

اطلاعات مربوط به این جنایت در لبنان اینگونه منتشر شد: م.م زاده 1980 دارای تابعیت عربستانی به دست برادرانش ع.م و ح.م به ضرب چاقو و به دلایل شخصی و خانوادگی نزدیک استادیوم الرایه در محله صفیر در "ضاحیه" بیروت کشته شد. نیروهای امنیتی هر دو مظنون را دستگیر کرده و آنها به جنایت خود اعتراف کردند. نیروهای امنیتی لبنان هر دو مظنون را به دستگاه قضایی احاله کردند و پس از آن ولید البخاری سفیر عربستان در لبنان تلاش‌های نیروهای امنیتی لبنان را ستود.

ممکن بود چنین حادثه ای در چارچوب تحقیقات امنیتی ـ قضایی صرف گنجانده شود و همه به آسانی و بدون هیچگونه توجهی از آن گذر کنند؛ اما یک نکته سبب شد تا نگاه ها به این حادثه معطوف گردد: مقتول و قاتلانش دارای تابعیت عربستانی هستند و محل وقوع جنایت منطقه ضاحیه واقع در جنوب بیروت است. کنکاش بیشتر در این حادثه، مسائلی مهمتر را برملا می کند. مقتول که نام کامل او "مانع بن حمد آل مهذل الیامی" است، یک مخالف سعودی از مذهب اسماعیلی است که از سال 2015 در لبنان زندگی می کند، او پس از اعلام مخالفتش با جنگ یمن از عربستان گریخت.

زندگی نامه الیامی نشان می دهد که او از جمله معارضانی است که نظام عربستان تاب تحمل آنان را نداشت.

الیامی متعلق به قبایل یام از شاخه های قبایل هَمدان است که به نوبه خود زیرشاخه قبایل حاشد هستند.

اکثر افراد این قبایل در استان نجران در مرزهای عربستان و یمن بسر می برند و تا مدت مدیدی این منطقه محل نزاع عربستان و یمن بوده است تا آنکه «علی عبدالله صالح» در سال 2000 قرارداد مرزی با ملک فهد پادشاه وقت عربستان امضا کرد و مالکیت عربستان بر نجران را به رسمیت شناخت؛ حال آنکه بسیاری از یمنی ها این قرارداد را ظلمی بزرگ در حق خود می دانستند.

از آنجا که اپوزیسیون در عربستان از نگاه نظام این کشور مساله ای سازش پذیر نیست؛ الیامی بلافاصله پس از اعلام مخالفت خود، عربستان را ترک کرد و در لبنان "جنبش حق و عدالت" را تاسیس کرد و خواستار انجام اصلاحات در عربستان به منظور مبارزه با فساد شد.

او همچنین در تاسیس "حزب تجمع ملی" در سال 2020 نقش داشت، برخی از بارزترین مخالفان سعودی از اعضای این حزب هستند.

عربستان می گوید که این حزب کمک هایی از «سعد الجبری» از مخالفان معروف سعودی و دست راست بن نایف و نیز از برخی افراد خاندان سلطنتی عربستان که به خارج از کشور گریختند و نیز فرزندان ملک عبدالله پادشاه سابق دریافت می کند.

از بارزترین اعضای این حزب دبیرکل آن عبدالله العوده فرزند سلمان العوده روحانی عربستانی است که در زندانهای بن سلمان بسر می برد. همچنین یحیی عسیری، مضاوی الرشید، عمر بن عبدالعزیز از اعضای این حزب هستند.

از مهمترین نقاط قوت این حزب آن است که شخصیت هایی شیعی و اهل سنت را دربر میگیرد، هرچند که این حزب صراحتا خواستار لغو حکومت پادشاهی نشده است اما خواستار انتخابات پارلمانی آزاد و انجام اصلاحات بوده است.

طبق بیانیه حزب تجمع ملی، الیامی درخواست کرده بود که قبل از خروجش از لبنان به کشوری ثالث که امنیتش در آن تامین گردد، عضویتش در این حزب اعلام نشود. زیرا او در لبنان احساس امنیت نمی کرد.

حزب تجمع ملی تاکید کرد که برای درخواست پناهندگی الیامی، تماس‌هایی با سازمان ملل و برخی کشورها صورت گرفت و ترور وی دراین اثنا به وقوع پیوست، حزب تجمع ملی مقامات سعودی را مسئول به خطر افتادن جان فرزندان این کشور دانست و خواستار انجام تحقیقی عادلانه و شفاف برای روشن شدن ابهامات این جنایت و شناسایی عاملان آن شد.

پربیننده ترین خبرها