"گودو" نیامد اما بایدن آمد .. دیدگاه آمریکایی و موافقت اسرائیلی

پنج‌شنبه 23 تير 1401 - 13:38

جمله "حتما نباید یهودی باشید تا به اسرائیل خدمت کنید" اولین کلمات جو بایدن در نخستین سفر خود به فلسطین اشغالی به عنوان رئیس جمهور آمریکا بود.

العالم - تحلیل روز

از آنجا که این مرد خود را صهیونیست تر از رهبران تل آویو می داند، در همان لحظه نخست اعلام کرد که هدف اصلی از این سفر تأمین منافع "اسرائیل" است. او آمده است تا طرحی را که ترامپ آغاز کرد با عنوان پیوند "اسرائیل" با عرب، از طریق امضای توافق های جدید به انجام برساند و این بار، هدف، عربستان است؛

کانال 12 اسرائیلی هم گفته است که عربستان به آستانه امضای توافقنامه سازش علنی رسیده است.

اما برخی سران تل آویو معتقدند که عربستان به رهبری بن سلمان چیزی بیشتر و مهمتر از یک سازش علنی به این رژیم تقدیم کرده است، این کشور 4 کشور عربی را در طبق زر گذاشت و تقدیم این رژیم کرد. ریاض همچنین حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای این رژیم باز و اقدام به امضای توافق نامه های امنیتی سری و علنی با آن کرد پس چه مانعی وجود دارد که مراسم سازش علنی بین تل آویو و ریاض به تعویق بیفتد؟

"یورم بن نور"، روزنامه نگار مشهور اسرائیلی در یک فیلم مستند درباره روابط عربستان و "اسرائیل"، گفته است: "الزاما نباید در هتل های پنج ستاره قرار ملاقات بگذاریم و رسانه های بین المللی خبر دیدار ما را پوشش دهند، صرف اینکه منافع مشترکمان را بشناسیم و برای تأمینش تلاش کنیم، یعنی اینکه متحدیم". به همین دلیل بعید می دانم که بایدن و سران تل آویو عجله ای برای این کار داشته باشند. در حال حاضر کار مهم تحقق اهداف واضح است که در رأس آن، مجبور کردن عربستان به افزایش تولید نفت و تلاش مشترک برای حل بحران بین المللی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین است.

بایدن حتی در مورد مسأله فلسطین هم درک تازه ای از نحوه تعامل با این مسأله به دست داد و گفت که دولت وی همچنان راه حل دولت فلسطین کنار "اسرائیل" را تأیید می کند و ان را بهترین راه حل می داند منتها نه برای فلسطین بلکه برای "اسرائیل". وی هیچ اشاره ای به شکل و ساختار و مرزهای کشور فلسطین و مکانیسم تشکیل آن ارائه نکرد.

اظهارات مشاور بایدن درباره بازگشایی کنسولگری آمریکا در شرق قدس، تأییدی بر تئوری دیدگاه آمریکایی و استقبال اسرائیلی از هر گونه راه حل است؛ وی گفته بود که دولت بایدن قصد بازگشایی سفارت خود را دارد لذا بهتر است که "اسرائیل" هم بپذیرد؛ زیرا فلسطینی ها به خاطر موفقیت این سفر، طی چند هفته اخیر در ازای چند صد میلیون دلار که همه صرف بیمارستان و درمانگاه شد، امتیازات زیادی داده اند.

اما این تصور که بایدن با خود راه حل هایی برای صلح دارد به کلی به باد رفت و بایدن تبدیل به همان "گودو"یی شده است که دست خالی آمد و هیچ خبری از راه حلی حتی برای پایان دادن به بحران نیست درست برعکس گودو که همه منتظرش بودند که راه حل بیاورد اما پرده تئاتر افتاد و گودو نیامد و هر راه حلی که بایدن با خود آورد جز آنهایی که به نفع "اسرائیل" بود، خیالی بیش نبود.

فارس الصرفندي

پربیننده ترین خبرها