الکاظمی: در اجلاس عربستان هیچ گونه ائتلاف بین‌المللی و امنیتی وجود ندارد

الکاظمی: در اجلاس عربستان هیچ گونه ائتلاف بین‌المللی و امنیتی وجود ندارد
جمعه 24 تير 1401 - 01:29

نخست‌وزیر عراق وجود هرگونه ائتلاف بین المللی و امنیتی در اجلاس آتی عربستان را تکذیب کرد.

العالم-عراق

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق پنجشنبه شب در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت که کنفرانس آتی عربستان فقط برای هماهنگی در مورد مسائل اقتصادی و انرژی، پیامدهای کرونا و جنگ اوکراین است و هیچ ائتلاف امنیتی بین المللی و غیره وجود ندارد.

الکاظمی در ادامه مدعی شد: «گروه‌های وجود دارند که تلاش می‌کنند مشارکت عراق در این اجلاس را مختل کنند، ولی ما معتقدیم که مشارکت عراق در این کنفرانس منفعت اقتصادی زیادی برای کشور دارد».

روز چهارشنبه دفتر نخست‌وزیری عراق از شرکت الکاظمی در اجلاس عربستان خبر داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که الکاظمی اوایل هفته آینده در این اجلاس که حکام کشورهای عضو شورای همکاری و همچنین مصر، اردن و ایالات متحده آمریکا حضور دارند، شرکت می‌کند.

در این بیانیه همچنین آمده که «این اجلاس مسایل مربوط به انرژی، امنیت غذایی و زیست‌محیطی را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد و مراحل همکاری، مشارکت و هماهنگی مشترک در رابطه با این موضوعات حیاتی و مهم که مردم کل منطقه از آن رنج می‌برند، ترسیم خواهد کرد».

الکاظمی تصمیم خود برای شرکت در این اجلاس را که قرار است در آن یک نماینده اسرائیلی هم حضور داشته باشد، در حالی گرفته است که گروه‌های مختلف عراقی پیشتر درباره حضور وی هشدار داده بودند.

یک عضو ائتلاف الفتح عراق روز چهارشنبه درباره پیامدهای شرکت نخست وزیر پیشبرد امور این کشور در اجلاسی که با هدف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در عربستان برگزار می‌شود، هشدار داد و سفر مصطفی الکاظمی به ریاض و شرکت در کنفرانسی که برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است، سبب پیچیده‌تر شدن روند سیاسی عراق شده و کشور را وارد گردونه جدیدی خواهد کرد.

جعفر البیاتی کارشناس مسائل امنیتی هم با بیان اینکه اجلاس ریاض، سودی برای امنیت ملی عراق نخواهد داشت، تصریح کرد: آمریکا همپیمان واقعی عراق برای مبارزه با تروریسم نیست و دلایل متعددی هم برای این امر وجود دارد؛ به ویژه اینکه روابط این کشور با گروه های افراطی بر کسی پوشیده نیست.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها