اردن: هیچ سخنی درباره ائتلافی مشابه ناتو وجود ندارد

اردن: هیچ سخنی درباره ائتلافی مشابه ناتو وجود ندارد
جمعه 24 تير 1401 - 13:49

ایمن صفدی وزیر امور خارجه اردن در یک مصاحبه تلویزیونی گفت : هیچ کس با ما درباره ائتلافی به معنای ناتو صحبت نکرده است.

العالم-اردن

به گزارش پایگاه اینترنتی روسیا الیوم، صفدی با بیان این مطلب افزود اما همه ما در منطقه احساس می کنیم که باید سازوکارهای همکاری و اقدامات کشورهای عربی را تقویت کنیم که بتواند منافع ما را تامین کند و بهترین ها را برای مردم و کشورهای ما رقم بزند.

وی در این زمینه خاطرنشان کرد: برای روشن شدن موضوع، از پادشاه درباره احتمال همکاری یا چیزی شبیه به ناتو در منطقه سوال شد، ناتو در حال حاضر امتداد ائتلاف موجود میان کشورهای آتلانتیک نیست، بلکه الگویی است که می‌توان بر اساس آن اقدام کرد. اردن نیز از نظر تاریخی، همواره خواستار ایجاد سیستم‌های اقدام مشترک عربی برای کمک به مقابله با چالش‌های مشترک بوده است. قراردادهای دفاعی اعراب از دهه 50 وجود داشته، اما اجرایی نشده است.

الصفدی گفت : آیا ما به عنوان یک منطقه عربی به سازوکارهای همکاری سازمانی جدید برای کمک به مقابله با چالش هایمان نیاز داریم؟ بدون شک، هر پیشنهاد و تلاشی که به تقویت اقدامات مشترک عربی برای تأمین منافع مشترک عربی کمک کند، مورد حمایت ماست و همیشه خواستار آن بوده ایم.

وزیر امور خارجه اردن تاکید کرد: کشورش همیشه اقداماتی در راستای خدمت به منافعش انجام می دهد، به گونه ای که به تقویت امنیت و ثبات در منطقه کمک کند، و در راستای حفظ منافع و مسائل عربی باشد. بنابراین، اردن همواره از هر گونه تلاش اعراب برای ایجاد همکاری عربی در راستای حل بحران‌های منطقه‌ای و ایجاد منطقه‌ای بدون تنش حمایت، و بر رسیدگی به چالش‌های دیگراقتصادی، توسعه، آموزشی، زندگی و غیره تمرکز می‌کند.

صفدی در همین راستا خاطرنشان کرد: سخن ما فقط درباره چالش‌های امنیتی نیست بلکه شامل امنیت غذایی، امنیت آبی، چالش‌های اقتصادی و چالش‌های ایجاد فرصت شغلی برای جوانان منطقه است. و اگر باهمه این چالش ها،گروهی برخورد کنیم، و هر چه بیشتر یکپارچگی بین خود را تقویت کنیم، در مقابله با آن قویتر بوده و به آنچه که همه برای آن تلاش می کنیم دست می یابیم که برای مردم ما و امنیت، ثبات، رفاه و موفقیت در منطقه بهتر است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها