48 درصد درآمد دولت در بهار از مالیات تامین شد/ موارد مصرف مالیات در کشور

48 درصد درآمد دولت در بهار از مالیات تامین شد/ موارد مصرف مالیات در کشور
دوشنبه 27 تير 1401 - 14:18

طبق آمار سازمان امور مالیاتی در سه ماه اول سال جاری درآمدهای مالیاتی 48 درصد و سایر منابع درآمدی دولت 52 درصد درآمد کشور را تشکیل داده‌ است.

العالم _ ایران

بر اساس سیاست‌های کلی اصل 44 قرار بر این بود که کل هزینه‌های جاری دولت از محل مالیات و عوارض تامین شود و درآمد حاصل از فروش دارایی‌های سرمایه‌ای یعنی نفت و گاز صرف سرمایه‌گذاری و پروژه‌های عمرانی شود.

سازمان امور مالیاتی در طرحی ابتکاری اعلام کرده است که در فصل اول سال جاری 48 درصد درآمدهای دولت از محل مالیات و بقیه از سایر منابع درآمدی تامین شده و برای فرهنگ‌سازی طرح ابتکاری تهیه کرده است که هر 100 هزار تومان مالیات در چه بخش‌هایی هزینه می‌شود.

کارشناسان اقتصادی معتقدند؛ اگر مردم به عنوان پرداخت‌کننده مالیات اطلاع پیدا کنند که مالیات پرداختی آنها در چه مواردی صرف می‌شود، انگیزه بیشتری به مشارکت در پرداخت مالیات پیدا می‌کنند.

بر این اساس طبق اعلام سازمان امور مالیاتی از هر 100 هزار تومان مالیات پرداختی، 28 هزار و 900 تومان صرف صندوق‌های بازنشستگی و پرداخت مستمری و حقوق بازنشستگان کشوری می‌شود. همچنین 24 هزار و 500 تومان صرف امنیت در اشکال مختلف می‌شود که طبق تعریف اقتصاددانان از وظایف مهم دولت‌ها ایجاد امنیت، ایجاد عدالت و ایجاد زیرساخت‌ها و مواردی که بخش خصوصی انگیزه‌ای برای ورود به آن ندارد، برشمرده شده است.

همچنین از مبلغ 100 هزار درآمد مالیاتی، 500 تومان صرف هزینه‌های صدا و سیما، 16 هزار و 600 تومان صرف حقوق کارمندان دستگاه‌های ملی و اجرایی و ادارات، 7800 تومان صرف هزینه دستگاه‌های ملی، 1100 تومان صرف پرداخت سهم دولت از بازنشستگی کارمندان، 4000 تومان به بنیاد شهید و خانواده شهدا اختصاص می‌یابد. همچنین 2900 تومان صرف پرداخت حقوق استان‌ها، 12 هزار و 600 تومان صرف آموزش و پرورش در استان‌ها و وزارت آموزش و پرورش می‌شود و 1100 تومان نیز صرف سایر هزینه‌ها می‌شود.بنابراین پرداخت‌کنندگان مالیات به راحتی می‌توانند پی ببرند که درآمدهایی که آنها به عنوان مالیات به دولت می‌پردازند صرف چه مواردی می‌شود.

فارس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها