نشست سه جانبه تهران؛ آیا  موضع ترکیه در قبال سوریه تغییر خواهد کرد؟

نشست سه جانبه تهران؛ آیا  موضع ترکیه در قبال سوریه تغییر خواهد کرد؟
سه شنبه 28 تير 1401 - 21:25

نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در تهران برگزار شد  که با توجه به تاثیرات بحرانی شدن روابط روسیه و غرب، رویداد سیاسی مهم تلقی می شود.

العالم - كشكول

ترکش جنگ اوکراین به صحنه های درگیری مشترک واشنگتن و مسکو در سوریه اصابت می کند همین مساله موجب شده تا سوریه در مرکز مذاکرات قرار بگیرد و برجسته ترین مساله سه رئیس جمهور؛ تلاش برای جلوگیری از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه است.

اهمیت این نشست از آن جهت بیشتر است زیرا در صدد زمینه سازی روابط متقابل میان کشورهای ضامن آستانه در میان اختلافات آشکار در بسیاری از پرونده‌ها، خوانش های متعدد، مواضع و ائتلاف ها و همچنین اجماع برای یافتن راه‌حلی برای جنگ سوریه با وجود عدم پایبندی دائمی ترکیه به نتایج این اجلاس ها و تهدید آنکارا مبنی بر پنجمین حمله به سوریه، به بهانه ایجاد منطقه امن در امتداد مرز و در عمق 30 کیلومتری سوریه است.

این تلاش ها با مخالفت ایران و روسیه با عملیات نظامی ترکیه همراه شد و دو کشور تلاش های استثنایی در سطح سیاسی و دیپلماتیک همزمان با تحرکات میدانی برای پایان دادن به این تهدیدات انجام می دهند.

در حالی که ترکیه کاملاً از سنگینی بار حضور تروریست ها آگاه بوده و از بسیاری از تعهدات شانه خالی کرده و وقت کشی می کند به خوبی می داند این بار نمی تواند بهای تجاوز به شمال سوریه، حتی در سطح سیاسی را پرداخت کند.

همه به خوبی می دانند نبود اجماع حداقل این بار پرهزینه خواهد بود، به ویژه اینکه کشورهای زیادی در منطقه منتظر شکست تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک روسیه و ایران در قبال بحران سوریه هستند.

سوالی که به ذهن متبادر می شود این است که آیا این نشست، نشانه حسن نیت ترکیه برای گشودن چشم اندازهای صلح بین آنکارا و دمشق خواهد بود و آنکارا تا چه اندازه برای حل مشکل کردها با دمشق آماده است یا مواضعش بدون هیچ گونه تغییر باقی خواهد ماند و همسویی غیرمنطقی با آمریکا ادامه خواهد داشت ، آیا ترک‌ها به خواسته‌های دولت سوریه یعنی توقف حمایت از گروه‌های مسلح و عقب‌نشینی از خاک سوریه، حفظ تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی آن گوش خواهند داد؟

در اینجا باید به این نکته اشاره کرد که همه در منطقه منتظر نتایج این نشست هستند و به روند آستانه و نه تنها نشست سه جانبه اعتماد کرده اند ، زیرا این اجلاس در تعهدات سیاسی کمترین مورد اجتناب ناپذیر در برخی موارد است و تنها راه حل ؛ همکاری جدی با آن است.

پربیننده ترین خبرها