ادامه آلودگی هوای هویزه بر اثر آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم

ادامه آلودگی هوای هویزه بر اثر آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم
چهارشنبه 29 تير 1401 - 13:21

سرپرست فرمانداری هویزه با بیان اینکه دود ناشی از آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم موجب آلودگی هوای این شهرستان شده است گفت: ادامه این وضعیت گله مندی مردم هویزه را به دنبال داشته است.

العالم - ایران

"ایاد مطوری" چهارشنبه افزود:جریان باد غالب که عمدتا شمال غرب به جنوب شرق و بطور کلی غرب به شرق است باعث شده تا شهرستان هویزه تحت تاثیر این آتش سوزی و دود ناشی از آن قرار گیرد که موجب نارضایتی و گلایه مندی به حق شهروندان به دلیل بروز مشکلات تنفسی و زیست محیطی شده است.

وی اظهار داشت: مراتب اعتراض نسبت به خاموش نکردن آتش سوزی تالاب هورالعظیم در بخش عراقی این تالاب از طریق وزارت امور خارجه به دولت عراق برای اتخاذ تدابیر و تمهیدات عملیاتی عاجل صورت گرفته است.

سرپرست فرمانداری هویزه بیان کرد: از آنجایی که منشا آتش سوزی در تالاب هورالعظیم در کشور عراق است ، امکان انجام اقدام عملیاتی برای خاموش کردن آتش سوزی از سوی کشور ایران وجود ندارد.

وی گفت: طبق رصد ماهواره ای این آتش سوزی گسترده در بخش عراقی تالاب هورالعظیم و به دلیل خشکی مناطق زیادی از این تالاب رخ داده است و دود ناشی از آن در سطح وسیعی از شهرستان هویزه گسترده شده است.

تالاب هورالعظیم، آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین، در جنوب غربی کشور در خوزستان و در انتهای رود کرخه واقع شده‌ است.

یک سوم این تالاب در ایران و دوسوم آن در کشور عراق واقع است.

آتش سوزی یکی از چالش‌های این تالاب در زمانی است که حقابه آن تامین نشود.

در تابستان سال ۹۷ نیز که خشکسالی شدیدی در خوزستان رخ داد آتش سوزی در بخش‌های ایرانی و عراقی تالاب هورالعظیم از تیر تا مهر آن سال ادامه داشت.

دود ناشی از این آتش سوزی تا بیش از ۱۰۰ کیلومتر در خوزستان پیش رفت و هشت شهرستان را درگیر کرد.

شهریور پارسال نیز آتش سوزی در سه نقطه از بخش عراقی تالاب هورالعظیم، باعث شد دود این آتش سوزی شهر رُفیّع از توابع شهرستان هویزه را فرا گیرد.

رودخانه کرخه امسال برای دومین سال متوالی با بحران کم آبی روبه رو است و در ماه‌های اخیر تقریبا هیچ آبی از این رودخانه وارد هورالعظیم نشده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها