نخست وزیر عراق در پی حمله خونین ترکیه به شمال این کشور عزای عمومی اعلام کرد

نخست وزیر عراق در پی حمله خونین ترکیه به شمال این کشور عزای عمومی اعلام کرد
پنج‌شنبه 30 تير 1401 - 11:44

نخست وزیر عراق امروز (پنجشنبه) را به علت حمله خونین ترکیه به مرکز گردشگری زاخو در استان دهوک اقلیم کردستان، عزای عمومی اعلام کرد.

العالم ـ عراق

دبیرخانه هیات دولت عراق اعلام کرد که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، روز پنجشنبه را به احترام روح شهدایی که در حمله ترکیه به یک مرکز گردشگری در استان دهوک جان خود را از دست دادند، عزای عمومی اعلام کرد.

بر اساس تازه ترین آمار، ۹ کشته و ۲۳ زخمی شمار قربانیان حمله توپخانه‌ای روز گذشته ترکیه به مرکز گردشگری «په رخ» در منطقه زاخو استان کرکوک عراق است.

روز گذشته، شورای وزیران عراق از وزات خارجه این کشور خواست پرونده ای کامل از تجاوزهای مکرر ترکیه به حاکمیت عراق و امنیت شهروندان آن تهیه کند؛ پرونده ای که قرار است مبنای شکایت فوری بغداد از آنکارا در شورای امنیت سازمان ملل باشد.

در بیانیه دفتر رسانه ای نخست وزیر عراق درباره تصمیم های اتخاذ شده آمده است:

۱- شورای وزرای عراق، وزارت خارجه را مکلف کرد که پرونده کاملی از تجاوزات ترکیه به حاکمیت عراق و امنیت شهروندان عراقی تهیه و شکایتی فوری در این باره به شورای امنیت و سازمان ملل متحد ارائه دهد.

۲-وزارت خارجه عراق باید سفیرترکیه در عراق را فراخواند و مراتب محکومیت این اقدام را به وی ابلاغ کند.

۳-کاردار عراق در آنکارا با هدف رایزنی فراخوانده و همه تدابیر ارسال سفیر جدید به ترکیه متوقف شود.

۴-فرماندهی عملیات مشترک عراق باید گزارشی از وضعیت مرزهای مشترک عراق با ترکیه ارائه و همه گام های لازم برای «دفاع از خود» را اتخاذ کند.

۵- احوال مجروحان تجاوز و خانواده های شهدا و نیز جبران خسارت آنها پیگیری شود.

۶- با دولت اقلیم کردستان درباره اتخاذ تدابیر تعیین کننده برای ممانعت از نقض های بعدی هماهنگی شود.

۷-درخواست از دولت ترکیه برای عذرخواهی رسمی و بیرون بردن نیروهای ترکیه از تمام خاک عراق.

۸-شورای وزیران دوباره تاکید می کند که مخالف شروع تجاوز به سایرین از خاک خود (عراق) است و نیز مخالف آنکه عراق، صحنه تصفیه حساب ها باشد و به شدت با حضور هر سازمان تروریستی یا گروه مسلحی در سرزمین خود مخالفت می کند.

بر اساس برآورد برخی سایت ها و کانال های خبری عراقی، دولت ترکیه در طول ۷ ماه گذشته ۲۸۱ حمله به استان های دهوک، اربیل، سلیمانیه و موصل عراق انجام داده است.

پربیننده ترین خبرها