گزارش گاردین از موج نژادپرستی علیه آسیایی‌تبارهای آمریکا

گزارش گاردین از موج نژادپرستی علیه آسیایی‌تبارهای آمریکا
پنج‌شنبه 30 تير 1401 - 20:00

مطالعات میدانی در آمریکا نشان می‌دهد در دو سال گذشته به خاطر مشکلات معیشتی و کرونا رفتارهای نژادپرستانه علیه آسیایی تبارها افزایش یافته است.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش گاردین، مطالعات میدانی در آمریکا نشان می‌دهد بعد از چهل سال از حادثه قتل وینسنت چاین شهروند چینی الاصل ساکن آمریکا دوباره در این کشور احساسات و رفتارهای نژادپرستی علیه آسیایی‌ها و اقلیت‌های شرق دور گسترش یافته است.

وینسنت چاین تقریباً چهل سال پیش در دیترویت آمریکا به خاطر رکورد اقتصادی و کاهش مشاغل در این کشور مورد ضرب و شتم قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

نتایج تحقیقات میدانی در ایالت‌های مختلف آمریکا بین ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ میلادی نشان می‌دهد که احساس‌های منفی و نژادپرستانه علیه شهروندان آسیایی- آمریکایی به خاطر مشکلات اقتصادی و معیشتی این کشور دوباره افزایش یافته است.

طبق نتایج کسب شده توسط مرکز غیرانتفاعی AAPI فعال در امور حقوق شهروندان آسیایی تبار معلوم شده است که شیوع ویروس کرونا در آمریکا با افزایش رفتارهای نژادپرستانه ارتباط مستقیم داشته است.

طبق آمارهای این مرکز بیش از ۹هزار مورد رفتار زننده و نژادپرستانه علیه آسیایی‌تبارهای ساکن آمریکا ثبت شده است. این مرکز می‌گوید بین سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ میزان این رفتارها ۳۳۹درصد افزایش یافته است که در نوع خود بی‌سابقه بوده است. طبق نظرسنجی صورت گرفته توسط این مرکز تقریباً از هر پنج آسیایی یک نفر در معرض چنین رفتارهایی قرار داشته است.

در ایالت کالیفرنیا با داشتن بیشترین تعداد جمعیت مهاجران آسیایی تعداد این رفتارهای نژادپرستانه علیه اقلیت‌ها به مراتب بیشتر بوده است که آمارها حدود ۴هزار مورد رفتارهای این چنین نشان می‌دهد. البته در واشنگتن و نیویورک چنین رفتارهایی بیشتر دیده می‌شوند و کالیفرنیا در مقام سوم قرار دارد.

در پاسخ به گزارش‌های فزاینده از خشونت و رفتارهای نژادپرستانه علیه آسیایی تبارها، دولت جو بایدن در ماه مارس ۲۰۲۱ قانونی برای چنین رفتارهایی تصویب کرد ولی شواهد حاکی از این است چنین قانونی کمتر اجرا می‌شود.

پربیننده ترین خبرها