آینده روابط ترکیه و عراق بعد از بمباران دهوک چگونه می شود؟

آینده روابط ترکیه و عراق بعد از بمباران دهوک چگونه می شود؟
جمعه 31 تير 1401 - 17:21

در پی بمباران منطقه دهوک عراق توسط ترکیه، با توجه به شانه خالی کردن وزارت خارجه ترکیه از مسئولیت این حمله و ادعای بمباران توسط حزب کارگران کردستان که آنان را تروریست می نامد، افکار عمومی عراق همچنان درگیرآن است و آن را محکوم می کند

العالم نظرکده

ناظران بر این باورند که بمباران منطقه دهوک که در منطقه کردستان شمال این کشور قرار دارد از سوی ترکیه، اوج چالش روابط ترکیه و عراق است.

آنها افزودند: ترکیه گام‌های پی درپی در عراق برداشته تا نشان ‌دهد دلیل اصلی بمباران مناطق عراق، اختلافش با پ‌ ک‌ ک نیست، بلکه به قول خودشان، برای تصرف استان‌های موصل و کرکوک است.

ناظران تاکید کردند نتیجه تحقیقات بین المللی ثابت کرده که بمباران از خاک ترکیه و دولتش از این موضوع آگاه بوده، اما مسئولیت آن را رد کرده و گفته پ.ک.ک بمب گذاری را انجام داده است و خاطرنشان کرد که پ.ک.ک به اندازه کافی قابلیت های نظامی برای بمباران مستقیم ندارد.

ناظران بر این باورند که عدم مسئولیت پذیری ترکیه در بمباران تفریحگاه توریستی عراق و وابستگی آن به حزب کارگران کردستان برای این است که آنکارا نشان دهد پ ک ک یک سازمان تروریستی است و حق دارد به دنبال ریشه کن کردن آن باشد.

کارشناسان مسائل ترکیه نیز به نوبه خود، معتقدند دلیل اصلی بمباران مستمر ترکیه در شمال عراق، اختلاف آنکارا با حزب کارگران کردستان است که در کوه های قندیل اقامت دارد

این کارشناسان می گویند که ترکیه از دهه 1990 در شمال عراق عملیات انجام می دهد و پایگاه هایی در آن منطقه دارد

کارشناسان افزودند مشکل ترکیه با پ‌ک‌ک و به خاطر طریق نقض مستمر حاکمیت اراضی عراق ، بر عراق تاثیر دارد و ترکیه با حمایت از قبایل و برخی از شخصیت‌های عراقی، آشکارا در امور عراق دخالت می‌کند.

کارشناسان افزودند: بمباران استان دهوک توسط ترکیه اقدامی نظامی است که ترکیه نمی تواند از تبعات آن خلاص شود، زیرا این کشور را در معرض محکومیت بین المللی قرار داده است و دقیقا روابط عمومی و رسمی بین خود و عراق را مختل خواهد کرد

.کارشناسان مسائل ترکیه معتقدند: دولت ترکیه باید روابط خود با عراق را سازماندهی کند زیرا میزان سرمایه گذاری نفتی و گازی در کردستان عراق به دلیل تفاهمات و اجماع تمامی نیروهای عراقی در محکوم و تقبیح بمباران دهوک کم شده است.

تحلیلگران سیاسی می گویند که بازتاب بمباران دهوک توسط ترکیه برای عراق در دو سطح قابل بررسی است نخست در سطح عامه مردم عراق که محصولات ترکیه را تحریم می کند و دوم در سطح رسمی و دولت خود را نشان خواهد داد..

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها