یونان، اولین مقصد غربی بن‌سلمان بعد از قتل خاشقچی

یونان، اولین مقصد غربی بن‌سلمان بعد از قتل خاشقچی
شنبه 1 مرداد 1401 - 14:55

ولی‌عهد عربستان سعودی در اولین سفر به کشورهای غربی از زمان قتل یک روزنامه‌نگار سعودی، عازم یونان می‌شود.

العالم - عربستان
«محمد بن‌سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی در اولین سفر خود به یک کشور غربی از زمان قتل فجیع «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی، عازم یونان می‌شود.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت امور خارجه یونان اعلام کرد بن‌سلمان روز سه‌شنبه برای دیدار با «کریاکس میتسوتاکیس» نخست‌وزیر این کشور وارد آتن خواهد شد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای بدون اشاره به جزئیات نوشت، در این دیدار ریاض و آتن توافقاتی دوجانبه را امضا خواهند کرد. رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک نوشت، این توافقات در حوزه‌های مختلفی از جمله انرژی، نظامی و کابل‌های زیر دریایی خواهد بود.

علی‌رغم وعده انتخاباتی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای به انزوا کشیدن رژیم سعودی بابت قتل خاشقچی، او هفته گذشته در سفر به عربستان سعودی دیدار گرمی با بن‌سلمان داشت.

به عقیده رسانه‌ها و کارشناسان بایدن با هدف جلب رضایت ریاض برای افزایش تولید نفت، اقدام به شستن خون خاشقچی از دستان ولی‌عهد سعودی کرد. با این وجود تلاش بایدن برای جلب رضایت سعودی‌ها جهت افزایش تولید نفت به وعده سرخرمنی از سوی مقامات سعودی ختم شد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی در این‌ زمینه نوشت: «سخت‌ترین دست ردی که به سینه بایدن خورد از دیدار او با محمد بن سلمان نشأت می‌گیرد که به گفته نهادهای اطلاعاتی آمریکا "عملیات قتل و قطعه قطعه کردن خاشقچی را تأیید کرده بود". واشنگتن پست، روزنامه‌ای که خاشقچی با آن همکاری داشت، با قرار دادن عکس مشت به هم کوبیدن بایدن و بن‌سلمان آن را "شرم‌آور" توصیف کرد».

این خبرگزاری به نقل از «کریستین دیوان» عضو موسسه مطالعه کشورهای خلیج فارس در واشنگتن نوشت: «احوال پرسی بایدن و بن سلمان به عنوان نماینده بصری ناتوانی ما در پاسخگو قرار دادن وی، دردناک است».

این گزارش همچنین به نقل از «عبدالله الاعوذ» منتقد حکومت سعودی‌ها و ساکن آمریکا که پدرش در عربستان در حبس به سر می‌برد نوشته است: «این یک عقب‌گرد عظیم است».

بن سلمان از زمان قتل خاشقچی که به گفته سرویس‌های اطلاعاتی آمریکایی با تأیید شخص او انجام شد، به هیچ کشور غربی سفر نداشت. ولی‌عهد سعودی چند ماه قبل از کشته شدن قاشقچی و در اولین سفر خارجی از زمان منصوب شدن در این مقام، به لندن سفر کرده بود.

بن سلمان یک سال پس از قتل خاشقچی و واکنش‌های گسترده جهانی، در نشست گروه بیست در ژاپن شرکت کرده بود. ماه گذشته خبرگزاری «رویترز» نوشت، بن‌سلمان در اولین سفر خارج منطقه از سال ۲۰۱۸ و پس از مصر، اردن و ترکیه، به یونان و قبرس سفر می‌کند.

در سفر بن‌سلمان به قاهره، ولی‌عهد سعودی و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر با بیان ادعاهای اثبات‌نشده علیه ایران تصریح کردند بر سر حمایت از تلاشهای بین‌المللی برای آنچه «جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای» خوانده شده توافق کرده‌اند. آنها گفته‌اند باید تهران را به پایبندی به اصول بین‌المللی تشویق کرد.

سفر محمد بن سلمان به امان نیز در حالی صورت گرفت که اقتصاد اردن از آثار غیرمستقیم جنگ اوکراین و روسیه در رنج است و مقامات و رؤسای شرکت‌های اردنی امیدوارند که سفر مذکور منجر به پروژه‌های سرمایه‌گذاری به ارزش دستکم سه میلیارد دلار شود، وعده‌ای که سعودی در سال‌های گذشته داده اما به آن عمل نکرده است.

آخرین مقصد خارجی بن‌سلمان قبل از سفر به یونان، ترکیه بود. این سفر در حالی انجام شد که مقام‌های آنکارا در واکنش به قتل خاشقچی در کنسول‌گری استانبول، دادگاهی غیابی برای محاکمه عاملان ترتیب دادند و این موضوع به همراه برخی دیگر از مسائل، روابط ترکیه و عربستان سعودی را به شدت تیره کرد.

با این حال در سفر بن سلمان به آنکارا که اوایل تیر ماه امسال انجام شد، دو طرف بر آغاز دوره جدید همکاری‌های دوجانبه اعم از همکاری سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی و گسترش رایزنی‌ها و همکاری در مسائل منطقه‌ای به منظور تقویت صلح و ثبات منطقه تأکید کردند.

پربیننده ترین خبرها