اهداف مقامات آمریکایی از دروغ پردازی درباره تجهیز روسیه به پهپادهای ایرانی

اهداف مقامات آمریکایی از دروغ پردازی درباره تجهیز روسیه به پهپادهای ایرانی
شنبه 1 مرداد 1401 - 20:58

اظهارات این روزهای مقامات در واشنگتن حول موضوع "تجهیز روسیه با پهپادهای ایرانی" می‌چرخد و به نظر می‌رسد بین مقامات این کشور برای ارائه اظهارات این چنینی رقابت درگرفته است.

العالم- کشکول

برای نخستین بار جک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا درباره "تجهیز روسیه با پهپادهای ایرانی" سخن گفت و اظهار داشت که "ایالات متحده معتقد است که مسئولانی از روسیه اخیرا از فرودگاهی در ایران بازدید کرده‌اند تا پهپادهای دارای قابلیت حمل سلاح ساخت ایران را ارزیابی کنند.

سالیوان افزود "واشنگتن اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد ایران خود را برای آموزش نیروهای روسی جهت استفاده از این پهپادها آماده می‌کند".

سالیوان به طرز عجیبی، درباره همه این جزئیات صحبت و در پایان اعلام می کند که "مشخص نیست که آیا ایران تاکنون هواپیمای بدون سرنشینی تحویل روسیه داده است یا خیر". سوالی که مطرح می‌شود این است که سالیوان چگونه به این همه جزئیات درباره عملیاتی دست یافته است، که می‌بایستی به شدت محرمانه باشد؟!

عجیب‌تر این است که مقامات آمریکا گفته‌های سالیوان را به گونه‌ای بازگو می‌کنند که گویی واقعا اطلاعاتش موثق است!. لوید اوستن، وزیر دفاع آمریکا گفته است "به ایران توصیه می‌کنم که به روسیه کمک نظامی نکند؛ زیرا این حمایت ایده بدی خواهد بود". ویلیام برنز، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نیز "اهتمام روسیه به خرید پهپاد از ایران را نگران‌کننده" خوانده است. رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پا را فراتر گذاشته و گفته است "اگر ایران، روسیه را تسلیح کند ما ابزاری برای مجازات این کشور داریم".

اما جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا بر خلاف دیگر همکارانش، گفته است "هیچ نشانه‌ای در این باره وجود ندارد که ایران به روسیه پهپاد فروخته باشد، ولی این بدان معنا نیست که روسیه علاقه‌ای به انجام این معامله نداشته باشد. "

در این میان حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تمام ادعاهای مقامات آمریکایی را رد کرد. وزارت خارجه روسیه نیز این ادعاها را تلاش رسانه‌های آمریکایی برای گمراه‌‍سازی ارزیابی کرد.

بدیهی است که سردرگمی و تعارض بین اظهارات مقامات ارشد آمریکایی در باره "مجهز شدن روسیه با پهپادهای ایرانی " ناشی از دروغگویی های آنهاست. مقامات آمریکایی برای دستیابی به دو هدف تلاش کردند این دروغ ها را ترویج کنند: هدف نخست اینکه ایران را "بی‌ثبات‌کننده" نشان دهند و هدف دوم روسیه را ضعیف معرفی کنند.

پربیننده ترین خبرها