تشدید حملات در سوریه؛ ناکامی آنکارا در گرفتن موافقت مسکو و تهران

تشدید حملات در سوریه؛ ناکامی آنکارا در گرفتن موافقت مسکو و تهران
دوشنبه 3 مرداد 1401 - 15:39

روزنامه قطری العربی الجدید با اشاره به ناکامی آنکارا در گرفتن موافقت مسکو و تهران برای انجام عملیات نظامی در شمال سوریه، به بررسی چرایی تشدید حملات اخیر ترکیه علیه شمال سوریه به جای آغاز عملیات نظامی جدید علیه این کشور پرداخت.

العالم - ترکیه

ارتش ترکیه و گروه‌های مخالف نظام سوریه مرتبط با آنکارا، اخیرا بر سرعت حملات توپخانه‌ای و بمباران‌های هوایی مقرهای های وابسته به «نیروهای سوریه دموکراتیک» (قسد) نزدیک به آمریکا و نیروهای ارتش سوریه در شمال این کشور افزوده‌اند.

روزنامه قطری «العربی الجدید» با انتشار یادداشتی در خصوص تشدید حملات علیه شمال سوریه، این سوال را طرح کرد که آیا این تشدید تنش و حملات، جایگزین عملیات ترکیه علیه سوریه شده است.

بر این اساس، ارتش ترکیه، صبح روز یکشنبه (دیروز، ۲۴ ژوئیه)، مرکز ناحیه «زرکان» در حومه شمالی «الحسکه» را هدف قرار داد و به اعلام رسانه‌های محلی، در این حمله یک نیروی ارتش سوریه کشته و چندین نفر زخمی شدند.

مرکز المرصد السوری (دیدبان حقوق بشر در سوریه) وابسته به معارضان نیز اعلام کرد که گلوله‌های توپخانه‌ای گروه‌های مخالف سوری بر روی هدف قرار دادن مرکز بخش زرکان و روستاهای اسدیه، مجبیره، تل امیر، مشیرفه، تل شنان و الدرداره و اطراف پایگاه روسی در شمال تل تمر و روستاهای سکر الاحیمر، تل جمعه، تل الطویل، الغبیش، الطویله، الدشیشه و کاخ توما یلدا متمرکز است.

بر اساس این گزارش، علاوه بر این، تعدادی غیرنظامی نیز در عفرین در پی حمله به اردوگاه آوارگان «کویت الرحمه» در حومه شهر تحت کنترل گروه‌های مخالف نظام سوریه در حومه شمال غربی حلب، کشته و زخمی شدند که گفته می‌شود از سوی قسد هدف قرار گرفته است.

تشدید تنش در شمال سوریه

سطح تشدید تنش‌ها در دو روز گذشته علیه نیروهای قسد در حومه حلب و الحسکه با حملات توپخانه‌ای گروه‌های معارض سوری در شنبه گذشته علیه روستای «ام الکیف» در حومه شهر «تل تمر» در غرب الحسکه که منجر به از کار افتادن نیروگاه برق در تل تمر افزایش یافته است.

بنا بر این گزارش، در روز جمعه پیش نیز، یک فرمانده قسد که مسئول هماهنگی با ائتلاف آمریکایی موسوم به ضد داعش بود، طی یک حمله پهپادی ترکیه در حومه القامشلی کشته شد. امری که موجب شد تا قسد خواستار توقف حملات ترکیه شود و اعلام کند که این حملات، جنگ با داعش را تضعیف می‌کند.

این حملات ترکیه، همچنین به کشته شدن دو فرمانده یگان‌های مدافع خلق ترکیه که هسته اصلی قسد به شمار می‌رود، منجر شد.

«مظلوم عبدی» فرمانده ‌کل نیروهای سوریه دمکراتیک (قسد)، طی پستی در توئیتر نوشت که این حملات ترکیه، موجب تضعیف جنگ علیه داعش می‌شود و از «شرکای» قسد خواست تا این تجاوزها را متوقف کنند.

در همین راستا «الفاروق ابوبکر» از فرماندهان گروه موسوم به «جیش الوطنی السوری» (ارتش ملی سوریه) که سابقا از آن با عنوان «ارتش آزاد» یاد می‌شد و به طور مستقیم تحت آموزش و تجهیز ارتش و سازمان امنیت ترکیه قرار دارد، به العربی الجدید گفت: «توپخانه‌های ترکیه و الجیش الوطنی به طور دائم نیروهای سوریه دموکراتیک و شبه نظامیان رژیم را در خطوط تماس در شمال سوریه هدف قرار می‌دهند تا از هرگونه تلاش برای هدف قرار دادن مناطق تحت کنترل الجیش الوطنی جلوگیری کنند».

وی تاکید کرد که حملات هوایی نیز در پاسخ به «حملات شبه‌نظامیان وابسته به رژیم یا قسد علیه مناطق آزاد شده در حومه حلب» صورت می‌گیرد. همچنین، بمباران‌های متمرکز علیه نقاط نظامی نیز صورت می‌گیرد به ویژه که اخیراً نظام اسد، تجهیزات و تسلیحات سنگینی را وارد این مناطق کرده است.

ابوبکر ادامه داد: «حملات پهپادی ترکیه علیه مقرهای قسد، چه در شرق و چه در غرب رود فرات صورت می‌گیرد و این بمباران مشابه بمباران‌ قبل از عملیات‌های "غصن الزیتون" در سال ۲۰۱۸ در عفرین و "نبع السلام" در سال ۲۰۱۹ در شرق فرات است. لذا انتظار می رود که بمباران فعلی ترکیه راه را برای "اقدام نظامی" آینده هموار کند».

از سوی دیگر، «هشام جونای» تحلیلگر سیاسی ترکیه در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: «آنکارا از مدت ها قبل خود را برای عملیات نظامی در شمال سوریه آماده کرده است. اما به نظر می رسد که برای متقاعد کردن نیروهای مؤثر در مورد فایده این عملیات به مشکل برخورده است».

وی افزود:«ترکیه شواهدی ارائه می‌کند که ثابت می‌کند پ‌.ک‌.ک شمال سوریه را مقر خود کرده و تلاش می‌کند سوریه را تجزیه کند، اما روسیه، ایران و آمریکا با این مداخله ترکیه مخالفند..ترکیه در تلاش است تا از اختلاف نظر بین این طرف‌ها برای اجرای این عملیات و رسیدن به اهداف خود سوء‌استفاده کند..ما همچنان منتظر نتایج سفرهای اخیر رجب طیب اردوغان هستیم».

جونای با اشاره به این‌که «ارتش ترکیه همواره پایگاه‌های پ‌.ک‌.ک و یگان‌های کرد را بمباران می‌کند» گفت که معتقد است عملیات بمباران کنونی مقدمه‌ای برای یک عملیات گسترده علیه سوریه نباشد. زیرا ارتش ترکیه زمانی که برای انجام یک عملیات نظامی تصمیم بگیرد، دیگر نیازی به مقدمه برای این کار ندارد.

آماده‌باش ترکیه در شمال سوریه

بر اساس این یادداشت، بیش از یک ماه است که آنکارا به آغاز عملیات نظامی گسترده در شمال سوریه تهدید و همه مقدمات را برای آن فراهم کرده است، اما به نظر می‌رسد که با مخالفت منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه شده است و همین امر باعث شده که فعلا منتظر بماند. ضمن این‌که در صورت آغاز این عملیات، انتظار می رود مناطقی در حومه شمالی حلب، به ویژه منطقه تل رفعت، در شمال شهر حلب نیز مشمول این عملیات شود.

نویسنده در ادامه تصریح می‌کند: ترک‌ها امیدوار بودند که در جریان نشست سه‌جانبه در تهران که سه‌شنبه پیش برگزار شد، موافقت روسیه و ایران را برای این عملیات بگیرند اما به چنین امری دست نیافتند.

به اعتقاد نگارنده، در مقابل نظام سوریه، با بهره‌برداری از هراس کُردها از عملیات ترکیه، در چارچوب تفاهمات نظامی با قسد، اقدام به استقرار نیروهای بیشتر در غرب و شرق فرات کرد. زیرا قسد از طرق مختلف سعی می‌کند از تهاجم سوم ترکیه به عمق خاک سوریه جلوگیری کند حتی اگر بهای آن، از دست دادن کارت‌های قدرت بیشتری باشد.

در همین راستا، رسانه‌های نزدیک به دمشق، از ورود نیروهای کمکی به نقاط تماس با گروه‌های معارض در حومه غربی تل ابیض در شمال شهر رقه خبر دادند و و اعلام کردند که نیروهای ارتش سوریه، در چارچوب تفاهم با قسد، در حال ایجاد سه نقطه نظامی جدید در اطراف روستای التراوزیه در حومه شمالی رقه و بزرگراه بین‌المللی M4 که تحت نظارت نظامی روسیه هستند.

این در حالی است که از سال ۲۰۱۹، گروه‌های معارض سوری بخشی از حومه شمالی رقه (تل ابیض و حومه آن) و بخشی از حومه شمال غربی الحسکه (رأس العین و حومه آن) را تحت کنترل خود دارند. اما نیروهای ارتش سوریه، در ماه جاری نیروهای کمکی خود را در حومه شمالی و شمال شرقی حلب در مجاورت شهرهای تل رفعت و منبج که تحت کنترل قسد است، مستقر کرده‌اند تا از ورود نیروهای ترکیه‌ای و آغاز عملیات جدید آن‌ها در خاک سوریه جلوگیری کنند. عملیاتی که ممکن است بسیاری از قواعد و معادلات درگیری را تغییر دهد و جناح‌های مخالف سوری را دوباره در فاصله کمی از مرز شمالی حلب قرار دهد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها