ولی‌عهد سعودی برای بررسی پرونده‌های مهم به فرانسه می‌رود

ولی‌عهد سعودی برای بررسی پرونده‌های مهم به فرانسه می‌رود
دوشنبه 3 مرداد 1401 - 17:42

یک منبع دیپلماتیک در سفارت فرانسه در ریاض اعلام کرد که ولی‌عهد عربستان سعودی چهارشنبه به پاریس سفر می‌کند.

العالم - اروپا

یک منبع دیپلماتیک در سفارت فرانسه در ریاض که خواست نامش فاش نشود، گفت که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی روز چهارشنبه از یونان به پاریس سفر می‌کند.

این منبع افزود: تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، مقابله با چالش‌های مشترک، حفظ امنیت و ثبات در منطقه و مبارزه با تروریسم محور گفت‌وگوهای بن سلمان در دیدار با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در کاخ الیزه خواهد بود.

این دومین سفر بن سلمان به یک کشور عضو اتحادیه اروپا پس از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی منتقد آل سعود در کنسولگری عربستان در استانبول (۲۰۱۸) خواهد بود.

خبرگزاری آلمان به نقل از منبع مذکور گزارش کرد که بن سلمان و ماکرون قرار است چندین پرونده مهم و اصلی از جمله جنگ در اوکراین، بحران انرژی، پرونده هسته‌ای ایران، اوضاع یمن در سایه آنچه «مداخله ایران از طریق قاچاق سلاح و مهمات و اعزام کارشناسان نظامی برای حوثی‌ها» خوانده شد و نیز انتخابات ریاست جمهوری لبنان، اجرای اصلاحات سیاسی و اقتصادی در این کشور به عنوان خواسته بین‌المللی برای تحقق امنیت و ثبات شکوفایی آن و تقویت روابط دوجانبه را بررسی خواهند کرد.

به نوشته روزنامه «رأی الیوم»، ناظران معتقدند که طرف فرانسوی به پرونده گاز و نفت اهتمام ویژه‌ای دارد به خصوص اینکه تعدادی از کشورهای اروپایی نیز در جستجوی جایگزینی برای منابع انرژی روسیه هستند.

این منبع همچنین گفت که طرح‌های مربوط به تشکیل شورای شراکت راهبردی سعودی-فرانسوی و تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های انرژی و همکاری در زمینه ساخت کشتی‌ها و ناوچه‌ها در عربستان در پرتو یادداشت تفاهم امضا شده بین شرکت صنایع نظامی سعودی و شرکت «نافال» فرانسه در فوریه ۲۰۱۹ بررسی خواهد شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها