تنش در روابط روسیه و اسرائیل؛ زنگ خطری برای رژیم‌های سازشکار عربی

تنش در روابط روسیه و اسرائیل؛ زنگ خطری برای رژیم‌های سازشکار عربی
دوشنبه 3 مرداد 1401 - 23:00

بعد از آنکه وزارت دادگستری روسیه خواستار انحلال سازمان غیرانتفایی “آژانس یهود” در این کشور شده، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به کارمندان وزارت خارجه این رژیم دستور داده است در صورت اقدام روسیه به بستن این آژانس، بسته‌ای از تدابیر را آماده کنند.

العالم- کشکول

دفتر یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای هشدار داد که توقف فعالیت آژانس یهود در روسیه تأثیر منفی قابل توجهی بر روابط میان طرفین خواهد گذاشت. او همچنین از روسیه خواست به آژانس اجازه ادامه فعالیت بدهد.

ما در اینجا درصدد بررسی دلایل روسیه برای تعلیق فعالیت آژانس یهود در خاک این کشور نیستیم چرا که این تصمیم مربوط به روسیه و تصمیم داخلی و حاکمیتی دولت روسیه تلقی می‌شود. اینجا این سوال مطرح می‌شود که شخصی مانند لاپید و رژیمی مانند اسرائیل چگونه می‌تواند کشوری مانند روسیه را به چالش کشیده و آن را در معرض تهدید قرار دهد؟ چگونه لاپید از از نهادهای مختلف این رژیم خواسته خود را برای واکنش به ممنوعیت احتمالی فعالیت آژانس یهود در روسیه آماده کنند؟ آیا این امر مداخله در امور داخلی روسیه محسوب نمی‌شود؟ آیا این امر نقض حاکمیت روسیه تلقی نمی‌شود؟

بدیهی است که قدرت اسرائیل در صهیونیسم جهانی نهفته که در کشورها و جوامع دیگر، به صورت سرطان‌وار نفوذ و گسترش پیدا کرده است و ریشه‌کن آن دشوار به نظر می‌رسد.

اگر اسرائیل با چنین گستاخی و وقاحت با کشوری مانند روسیه تعامل می‌کند در حالی‌که روسیه فقط درصدد تعلیق فعالیت آژانس یهود است نه قطع روابط با این رژیم اشغالگر، پس تعاملش با کشورهایی مانند بحرین، امارات و مغرب در صورت اتخاذ اقدامی مشابه اقدام روسیه، چگونه خواهد شد؟ بعد از آنکه صهیونیست‌ها به صورت گسترده در این کشورهای عربی اسکان گزیده و از طریق توافقنامه‌های نظامی، امنیتی، اقتصادی و سیاسی و حتی دینی در ارکان جوامع آنها نفوذ کرده تصمیم به رهایی از رژیم سرطانی اسرائیل بسیار پرهزینه خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها