امیرعبداللهیان: بیگانگان نمی‌توانند مانع از روند همکاری منطقه‌ای شوند

امیرعبداللهیان: بیگانگان نمی‌توانند مانع از روند همکاری منطقه‌ای شوند
چهارشنبه 5 مرداد 1401 - 11:08

وزیر امور خارجه، سیاست همسایه محور را اولویت ایران عنوان کرد و نوشت: ما به همکاری با همسایگان شتاب خواهیم داد و در این مسیر هیچ بیگانه ای نمی‌تواند مانع روند همکاری منطقه‌ای شود.  

العالم ـ ایران ـ سیاسی

حسین امیرعبداللهیان سه شنبه شب در صفحه خود در اینستاگرام نوشت: امروز با برادرانم وزرای امور خارجه کویت، امارات، قطر، عمان و عراق به صورت تلفنی گفتگو کردم.

وزیر امور خارجه، سیاست همسایه محور را اولویت جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: ما به همکاری با همسایگان شتاب خواهیم داد و در این مسیر هیچ بیگانه ای نمی‌تواند مانع روند همکاری منطقه‌ای شود.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در این گفتگوها آخرین تحولات مذاکرات رفع تحریم را تشریح کردم و با اشاره به ابتکارات جمهوری اسلامی ایران برای بازماندن پنجره دیپلماسی گفتم که مرحله نهایی توافق به دو مؤلفه واقع بینی و انعطاف پذیری طرف آمریکایی بستگی دارد و جمهوری اسلامی ایران برای حصول توافقی پایدار و قوی کاملا جدی است.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای امنیت انرژی و امنیت غذایی در جهان اهمیت قائل است و با درک مسائل و مشکلات کنونی انرژی در جهان، تاکنون ابتکارات مختلفی داشته است.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: وزرای امور خارجه کشورهای منطقه به من گفتند از ابتکارات جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات حمایت می‌کنند و دیپلماسی منطقه ای جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال آنهاست.

امیرعبداللهیان یادآور شد: از دیگر مسائلی که در این گفتگوها مطرح شد مشکلات محیط زیستی بود که معتقدیم معضل مشترکی است که با برنامه ریزی دقیق منطقه ای قابل حل است.

وی ادامه داد: آقای احمد ناصر الصباح وزیر امور خارجه کویت به من گفت که مجموعه حاکمیت کویت همواره به دنبال تقویت روابط با ایران است و به همین منظور نیز سفیر جدیدی معرفی کرده اند، از ایشان برای سفر به تهران دعوت کردم و گفتم ایران و کویت می توانند در مسائل مختلف سیاسی و اقتصادی با هم همکاری خوبی داشته باشند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: در گفتگوهای امروز، آقای عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات به من گفت خیر و عزت ایران برایشان مهم است، به ایشان گفتم قطعا این نگاه راهبردی متقابل است و فرصت های اقتصادی بی شماری برای دو ملت فراهم است که می شود از آنها به طور مطلوبی بهره برد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: هر چند به تمامی برادران هشدار دادم حضور رژیم اشغالگر در منطقه باعث بی ثباتی خواهد شد اما از درایت دوستان در تلاش اخیرشان برای باطل کردن نقشه های شوم این رژیم در نشست اخیر جده تشکر کردم.

وی افزود: همانطور که مبنای اصلی سیاست خارجی دولت جمهوری اسلامی ایران ارتباط با تمام کشورها به ویژه روابط حسنه با همسایگان است، به تجربه دریافته ایم دخالت کشورهای بیگانه در این منطقه همیشه مضر بوده است و راه پیشرفت و ثبات منطقه، همکاری کشورهای منطقه خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها