گزارش خبرنگار العالم از تنش بین روابط بغداد و آنکارا

چهارشنبه 5 مرداد 1401 - 18:11

خبرنگار العالم در بغداد تصریح کرد: روابط بین بغداد و آنکارا چه در سطح سیاسی و چه در سطح امنیتی، وارد مرحله جدیدی شده است.

العالم _ عراق

نويد بهروز مدیر دفتر شبکه العالم در بغداد گفت روابط بین بغداد و آنکارا پس از شکایتی که وزیر خارجه عراق شب سه شنبه در شورای امنیت با حضور اعضای این شورا به آن ارائه داد، چه در سطح سیاسی و چه در سطح امنیتی، وارد مرحله جدیدی شده است.

این در حالی است که به گفته مسئولان عراقی، در نشست شورای امنیت تجاوز به خاک عراق محکوم شد.

در شکایتی که وزیر خارجه عراق به شورای امنیت ارائه داده، تاکید شده است که این کشور در اعتراض به تجاوزات ترکیه به خاک عراق و بمباران مناطقی در خاک این کشور، 96 یادداشت اعتراض به ترکیه ارائه کرده است.

در سطح امنیتی پایگاه های نظامی ترکیه در خاک عراق و نیز کنسولگری ترکیه در موصل در شب و روز گذشته چند بار هدف حمله قرار گرفته اند.

فواد حسین وزیر خارجه عراق در برابر شورای امنیت برای بررسی حملات هوایی ترکیه به شهر دهوک که بر اثر آن شماری از غیرنظامیان عراقی کشته یا زخمی شدند، خواستار آن شد که ترکیه نیروهای نظامی خود را به طور کامل از خاک عراق بیرون ببرد و به سبب خسارت هایی که به غیرنظامیان بیگناه عراقی وارد آورده است، غرامت بپردازد.

شورای امنیت سازمان ملل با محکوم کردن حمله ترکیه به شهر دهوک عراق، بر حمایتش از استقلال، حاکمیت و وحدت و سلامت سرزمین عراق تاکید کرد.

وزير خارجه عراق در همین حال درباره عواقب خطرناک رفتار متجاوزانه ترکیه در کشورش هشدار داد.

این در حالی است که خبرنگار العالم در بغداد گزارش داد که برخی خبرها حکایت از آن دارد که شماری از خودروهای موجود در کنسولگری ترکیه در موصل بر اثر حمله موشکی بامداد روز چهارشنبه به ساختمان کنسولگری، هدف قرار گرفته اند.

با این حال کنسولگری ترکیه در موصل اعلام کرد که محمد کوجوک کنسول و کادر کنسولگری ترکیه در سلامت به سر می برند و در حمله موشکی به ساختمان کنسولگری آسیب ندیده اند.

پربیننده ترین خبرها