جلسه هماهنگی مسئولان دیاله عراق و کرمانشاه جهت تسهیل تردد زائران اربعین

جلسه هماهنگی مسئولان دیاله عراق و کرمانشاه جهت تسهیل تردد زائران اربعین
چهارشنبه 5 مرداد 1401 - 19:43

یک هیات عراقی به سرپرستی معاون استاندار دیاله روز چهارشنبه از مرز خسروی وارد کشورمان شد و در نشستی با هیاتی از استان کرمانشاه به سرپرستی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در خصوص تسهیل در تردد زائران اربعین حسینی از مرز رسمی خسروی مذاکره و گفت و گو کردند.

العالم_ایران

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه در این جلسه با تسلیت ماه محرم گفت: تمام تلاش ما بر استقرار امکانات و تمهیدات و زیرساخت های لازم برای خدمات رسانی ویژه به زائران جهت تردد به عتبات عالیات و همچنین ایجاد بستر مناسب برای برای ورود زائران عراقی جهت زیارت مشهد مقدس از مرز رسمی خسروی است.

«منوچهر فخری» افزود: امروز شاهد حضور یک هیات اعزامی از کشور دوست و همسایه عراق بودیم که مباحث بسیار خوبی در نشست با این هیات مطرح شد و توافقات بسیار خوبی صورت گرفت که زوار بتوانند به راحتی از این مرز تردد کنند.

وی اظهار داشت: استان کرمانشاه و شهرستان قصرشیرین و مرز خسروی از دیرباز محل تردد زائران بوده و امسال نیز شاهد تردد زائران از این مسیر خواهیم بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه بر تشکیل تیم های تخصصی برای پیگیری موارد و مشکلات و همچنین برگزاری جلسات متعدد و مستمر بین فرمانداران قصرشیرین و خانقین تاکید کرد تا مسایل و مشکلات موجود مرتفع شود.

وی همچنین از تلاش و پیگیری برای ۲۴ ساعته شدن مرز خسروی برای تردد زائران خبر داد و گفت: طرف عراقی قول و قرارهایی دادند که اگر این موارد نهایی شود به اطلاع مردم خواهد رسید.

فخری همچنین از حضور یک نماینده از کشورمان در مرز نذریه عراق و یک نماینده از سوی طرف عراقی برای حضور در مرز خسروی جهت پیگیری موارد مربوط خبر داد.

وی ادامه داد: به همت نظام مقدس جمهوری اسلامی امسال مرز خسروی به روی زائران اربعین حسینی بازگشایی خواهد و باید تلاش کنیم تا امکانات و تسهیلات و تجهیزات لازم در زمینه های مختلف رفاهی و بهداشتی و حمل و نقل و همچنین متناسب سازی و همسازی گیت های ورودی و خروجی از مرز در پایانه های مرزی خسروی و منذریه را ایجاد کرده که خدمات خوبی به زوار ارائه دهیم.

وی گفت: ما باید امکانات را طوری ببینیم که در ۱۰ روز منتهی به اربعین روزانه ۱۰۰ هزار نفر تردد را از مرز خسروی به عراق داشته باشیم و همچنین همکاری های ما با استان دیاله تنها در مبحث اربعین نیست و در جلسات بعدی در رابطه با برگزاری نمایشگاه دائمی، تبادل دانشجو و درمانی نیز همکاری خواهیم داشت.

تمام تلاش خود را برای حضور خوب زوار ایرانی در عراق به کار می گیریم

معاون استاندار دیاله عراق نیز گفت: بسیار خرسندیم که امروز در جلسه ای در جمهوری اسلامی ایران حضور پیدا کرده ایم و تمام تلاشمان را برای حضور خوب زوار ایرانی در عراق به کار می بریم تا بهترین سفر را برای این زیارت اربعین داشته باشیم.

«بشار فتح الله» افزود: هدف ما تسهیل امور برای زائران بر اساس توانمندی و نظمی که ایجاد شود خواهد بود و جلسات مستمری خواهیم داشت تا نواقص و مشکلات برطرف شود.

وی در ادامه ارائه آموزش زائران ایرانی برای چگونگی حضور در عراق، تامین امنیت زوار در مسیر تردد به کربلا، تمهیدات امنیتی لازم، استقرار نماینده ویژه در مرز و پیگیری لازم برای ۲۴ ساعته شدن فعالیت مرز در ایام اربعین حسینی و افزایش تجهیزات و زیرساخت هاو گیت های گذرنامه را از مواردی بیان کرد که در راستای خدمات رسانی به زوار در دستور کار طرف عراقی در استان دیاله قرار دارد.

فتح الله گفت: عراقی ها افتخار می کنند که میزبان و خادم زائران باشند و در منازل مردم به روی زائران باز است و ایجاد توافقات و نکات امنیتی و اداری برای تامین سلامت و خدمات رسانی بهتر به زائران است.

اربعین حسینی از بزرگترین اجتماعات بشری و در دنیا بی نظیر است

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه نیز گفت: ما در اربعین حسینی با مناسک عظیمی روبرو هستیم که از بزرگترین اجتماعات بشری و در دنیا در نوع خود بی نظیر است که علاوه بر شیعیان ایرانی از سایر کشورها نیز در این مناسک شرکت می کنند.

«محمد پورهاشمی» افزود: ما در استان کرمانشاه و مرز خسروی علاوه بر زائران کشورمان زائرانی از کشورهای ترکیه، پاکستان، افغانستان و سایر کشورها را نیز خواهیم داشت که از این مرز به عراق عزیمت می کنند.

وی اظهار داشت: پیش بینی ما این است امسال عشاق ایرانی و زائران سایر کشورها که از کشورمان برای شرکت در مناسک اربعین به عراق عزیمت کنند به پنج میلیون نفر برسد که با توجه به کوتاهی مسیر و شرایط آب و هوایی و زیرساخت های مناسب استقبال بسیار خوبی از سوی زائران از مرز رسمی خسروی خواهد شد و از این رو نیازمند همکاری طرف عراقی هستیم.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه در ادامه گفت: در بحث خدمات رسانی به زائران اربعین نیازمند همکاری طرف عراقی در امور مربوط به اسکان، تغذیه، مسایل امنیتی و انتظامی و حمل و نقل هستیم که باید برای خدمات رسانی به زائران به شکل مطلوب برنامه ریزی کنیم.

پورهاشمی ادامه داد: این نشست در راستای مصوبه اخیر بین مقامات ارشد ۲ کشور جمهوبی اسلامی ایران و عراق برای ارایه خدمات مطلوب به زائران است و امسال همچنین مرز سومار نیز برای تردد خودرویی و همچنین عزیمت موکب ها جهت خدمات رسانی به زائران در اربعین حسینی به عراق بازگشایی می شود.

وی بر شبانه روزی بودن مرز خسروی برای جلوگیری از ازدحام در ۲ طرف مرز، کمک به ناوگان حمل و نقل عراق در منذریه برای جابجایی و انتقال زائران، تشکیل یک کمیته امنیتی بین ۲ استان کرمانشاه و دیاله برای ارتقای امنیت زوار، بازگشایی مرز خسروی قبل از اربعین برای زائران جهت مشخص شدن و رفع نواقص و مشکلات مسیر از مواردی بود که پورهاشمی در این جلسه از آن سخن گفت.

توافق با طرف عراقی برای تردد انفرادی زائران به عراق در چند روز آینده

فرماندار قصرشیرین نیز گفت: در این نشست توافق شد ظرف چند روز آینده جلسه تخصصی با فرماندار خانقین داشته باشیم تا در زمینه تردد انفرادی تصمیم گیری کنیم و ظرف چند روز آینده به توافق برسیم.

«محمد حیدری» افزود: طرف عراقی محدودیت هایی دارد و تلاش بر این است با هم افزایی در بخش های مختلف طرف ایرانی محدودیت های عراقی را پوشش دهیم و برطرف کنیم تا شاهد یک اربعین بسیار خوب برای زوار باشیم.

وی اظهار داشت: پیرو هماهنگی هایی که توسط وزیر کشور و معاون امنیتی ایشان با مقامات عراقی صورت گرفت امروز میزبان معاون استاندار دیاله عراق و فرماندار خانقین و هیات همراه در ارتباط با اربعین حسینی بودیم.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: در این جلسه موضوعات بسیار مهمی از جمله اینکه برای اربعین فعالیت مرز شبانه روزی باشد و پیش از اربعین حسینی نیز شاهد تردد زوار اباعبدالله الحسین (ع) از مرز خسروی باشیم.

حیدری ادامه داد: توافق بسیار خوبی انجام شد فرمانداران خانقین و قصرشیرین از طرف ۲ دولت جمهوی اسلاامی ایران و جمهوری عراق اختیار دارند جلسات منظمی داشته باشند و همه هماهنگی ها بین ۲ فرماندار صورت گیرد.

وی اضافه کرد: همچنین برای حمل و نقل و تجهیزات و استقرار امکانات مواکب و سایر پشتیبانی ها نیز توافقاتی صورت گرفت که در جلسات بعدی به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: تمام توافقات سیاسی در سطوح مختلف اجرای آن بر عهده فرمانداران قصرشیرین و خانقین و مدیران مرزهای خسروی و منذریه است ما امکانات لازم را در قصرشیرین برای تردد زائران فراهم کرده ایم.

مرز سومار- مندلی برای تردد زائر و مواکب باز می شود

فرماندار گیلانغرب نیز در این جلسه با اشاره به اینکه مرز سومار - مندلی به عنوان مسیری برای تردد زایر و مواکب معرفی شده است، گفت: تاکنون هیچ گونه اقدامی از سوی طرف عراقی در مرز مندلی صورت نگرفته است.

«وحید محمدی» افزود: مرز سومار از لحاظ زمانی و امنیتی از مرزهای خوب و نیازمند ایجاد یک سری اقدامات مشابه مرز خسروی در مقیاس کوچکتر است چون ما علاوه بر تردد مواکب و خودروها از مرز سومار آن را به عنوان یک مرز اضطرار و جایگزین برای مرز خسروی نیز ببینیم.

وی خواستار برگزاری جلسات هماهنگی و مستمر بین فرمانداران گیلانغرب و بلدروز عراق، استقرار گذرنامه در مرز مندلی، حضور و استقرار مواکب در مرز مندلی و ایجاد زیرساخت های لازم برای خدمات رسانی به زائران شد.

تلاش می کنیم بهترین خدمات را به زائران ارایه دهیم

فرماندار خانقین عراق نیز از آمادگی لازم برای همکاری با فرماندار قصرشیرین در ارتباط با پیگیری مسایل مربوط به خدمات رسانی در اربعین به زوار خبر داد و گفت: تلاش می کنیم بهترین خدمات را به زوار اربعین ارایه دهیم.

«دلیر حسین» افزود: در بازگشت به عراق موضوع بازگشایی مرز در ایام محرم به روی زائران را از طریق یک تصمیم گیری با استاندار دیاله به طرف ایرانی اعلام خواهیم کرد.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه ایران به کربلاست؛ این مرز تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، کاظمین ۲۰۳، کربلا ۳۰۰، سامرا ۳۲۶ و نجف ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد. خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین در غرب کرمانشاه قرار دارد.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند.

زائرانی که از مرز خسروی عازم عراق می شوند پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها