نفت ایران بزرگترین چالش آمریکا و هوادارانش در لبنان

نفت ایران بزرگترین چالش آمریکا و هوادارانش در لبنان
جمعه 7 مرداد 1401 - 22:52

کشتی های حامل سوخت ایران چند ماه پیش به ابتکار حزب الله و با تامین مالی تجار لبنانی برای حل مشکل سوخت وارد لبنان شد.

العالم - كشكول

آن زمان، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، درباره واردات سوخت، از سفارت آمریکا در بیروت و همه کسانی که برایش کار می‌کنند، اعم از نیروهای سیاسی و احزاب، خواست تا ابتکاری را در این زمینه تصویب کرده و گاز و نفت اردن و مصر را از طریق سوریه برای "نجات" لبنان از دست واشنگتن وارد کنند اما هیچ اتفاقی نیفتاد.

چند روز پیش سید حسن نصرالله ابتکار صریح وشفاف خود را بیان کرد " دولت لبنان باید از ایران نفت بخواهد و حزب الله آماده تحویل رایگان آن برای راه اندازی نیروگاه ها و تولید برق است .

اعلام چنین ابتکاری از سوی سید حسن نصرالله ، آمریکا و هوادارانش را در لبنان در شرایط بسیار بحرانی قرار داد. برای نشان دادن این موضوع کافی است موضع سمیر جعجع، رهبر حزب نیروهای لبنانی را دنبال کنیم که از دولت خواست درخواست سید حسن نصرالله را بپذیرد، اما نه برای حل مشکل، بلکه نشان دهد که حزب الله به قول خودش در آوردن نفت ایران عمل نخواهد کرد. البته این منطق بیانگر تنگنایی است که سفارت آمریکا در بیروت در آن افتاده است.

صف های مردم در مقابل نانوایی ها و خشم روزافزون از نبود برق و سوخت بر دوش احزاب وابسته به واشنگتن سنگینی می کند و هواداران این احزاب ساعت ها برای تهیه نان جلوی نانوایی ها می ایستند و بیشتر آنها افزون بر قطعی برق ، نمی توانند بنزین مورد نیاز خود را تهیه کنند.

از سوی دیگر، برخی می گویند چرا واشنگتن سوخت مصر و اردن را از طریق سوریه نمی آورد؟ چرا پس از گذشت ماه‌ها از اعلام دوروتی شی سفیر آمریکا مبنی بر وارد کردن سوخت از آنجا، لبنانی‌ها شاهد هیچ اقدام عملی نبودند، در حالی که وقتی حزب‌الله قول داد سوخت ایران را وارد کند، به وعده خود عمل کرد؟

برای قضاوت درباره این موضوع می توان از زاویه «ملی» به آن نگاه کرد، زمانی که سید حسن نصرالله برای اولین بار موضوع نفت را مطرح کرد، آشکارا اعلام کرد که حزب الله هر نفتی را که از خارج برای حل مشکل مردم می آید، می پذیرد، حتی اگر از سوی آمریکا یا عربستان سعودی باشد. آن زمان سید حسن نصرالله توپ را در زمین آن گروه ها انداخت و فرصت مهمی برای اثبات میهن دوستی آنها پیش آمد... اما هیچ اتفاقی نیفتاد.

امروز حزب الله باردیگر ابتکار نفت ایران را مطرح کرد و انتظار می رود هیچ یک از عوامل واشنگتن آن را نپذیرند، زیرا بسیاری از احزاب حاکم به دنبال منافع آمریکا و سایر احزاب هستند.

اما چیزی که این احزاب بدان توجه نمی کنند این است که استقبال مردمی از ابتکار سید حسن نصرالله موجب به تنگنا افتادن آنها شده، به ویژه که لبنانی ها دریافته اند که سیاست های واشنگتن از طریق عواملش در لبنان و نه حزب الله و متحدانش، علت بروز بحرانی است که آنها گرفتار آن هستند.

پربیننده ترین خبرها