شرکت گازپروم روسیه عرضه گاز به لتونی را متوقف کرد

شرکت گازپروم روسیه عرضه گاز به لتونی را متوقف کرد
شنبه 8 مرداد 1401 - 15:21

روسیه از کشورهایی که در قبال منازعه اوکراین موضعی "غیر دوستانه" دارند خواسته است هزینه گاز وارداتی خود را با روبل بپردازند.

العالم - اروپا

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از رویترز، شرکت گازپروم روسیه روز شنبه اعلام کرد که تامین گاز کشور همسایه لتونی را به اتهام نقض شرایط عرضه گاز متوقف کرده است.
روسیه پیشتر عرضه گاز به لهستان، بلغارستان، فنلاند، هلند و دانمارک را متوقف کرده بود. در مغایرت با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، مبنی بر ایجاد حساب روبلی در بانک‌های روسیه به عنوان بخشی از طرح تسویه حساب جدید، این کشورها از پرداخت هزینه گاز با روبل خودداری کردند.
روسیه همچنین فروش گاز به شرکت شل در آلمان را متوقف کرده است.
گازپروم در بیانیه خود مشخص نکرد که لتونی چه شرایطی را برای دریافت گاز نقض کرده است.
این اقدام گازپروم یک روز پس از آن صورت گرفت که شرکت انرژی لتونی، Latvijas، Gaze اعلام کرد که از روسیه گاز می‌خرد و به‌جای روبل مورد نیاز، هزینه را به یورو می‌پردازد.

با این حال، سخنگوی Latvijas Gaze روز جمعه گفت که این شرکت از روسیه گاز می‌خرد، اما از گازپروم نه. Latvijas Gaze با استناد به محرمانه بودن مذاکرات تجاری، ارائه دهنده گاز خود را نام نبرد.

در ماه مارس، پوتین اعلام کرد روسیه - بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی جهان، از کشورهایی که در قبال درگیری در اوکراین موضعی "غیر دوستانه" دارند، می خواهد هزینه گاز را به روبل بپردازند.
کمیسیون اروپا - که هشدار داده است پیروی از فرمان پوتین می‌تواند تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو را نقض کند - از شرکت‌های اتحادیه اروپا خواسته است تا پرداخت‌های خود را با ارز توافق شده در قراردادهایشان با گازپروم - که اکثریت قریب به اتفاق آن به یورو یا دلار است، انجام دهند.

پربیننده ترین خبرها