دفاع رئیس پارلمان لبنان از عملیات پهپادی حزب‌الله در «کاریش»

دفاع رئیس پارلمان لبنان از عملیات پهپادی حزب‌الله در «کاریش»
شنبه 8 مرداد 1401 - 18:55

رئیس پارلمان لبنان امروز (شنبه) گفت، عملیات پهپادی انجام شده در میدان نفتی-گازی «کاریش» (در آب‌های لبنان) منجر به تسریع در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی شد.

العالم - لبنان

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان امروز (شنبه) در دیدار با اهالی رسانه درباره پرونده ترسیم مرزی و بازگشت «آموس هوچشتاین» میانجی آمریکایی به لبنان در فردا (یکشنبه) گفت، فردا پاسخ قطعی را خواهید گرفت.

بر اساس گزارش «النشره»، وی گفت، چانه‌زنی یا امتیازدهی در خصوص ثروت نفتی لبنان یا عادی‌سازی روابط از طریق یک شرکت بین‌المللی در کار نخواهد بود و عملیات پهپادی در میدان «کاریش» به پرونده ترسیم مرزی سرعت داد.

شامگاه چهاردهم تیرماه گذشته بود که ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد سه پهپاد حزب‌الله را که به سوی سکوی گازی کاریش در شرق دریای مدیترانه در حرکت بوده‌اند، سرنگون کرده است.

در پی این ادعای صهیونیست‌ها، جنبش حزب الله لبنان بیانیه صادر کرد. در بیانیه مذکور آمده بود، گروه شهیدان «جمیل سکاف» ‏و «مهدی یاغی»، سه پهپاد غیر مسلح و در اندازه‌های مختلف به سمت منطقه مورد مناقشه میدان «کاریش» به پرواز درآوردند.

حزب الله تأکید کرد، مأموریت این پهپادهای شناسایی بوده و «مأموریت مورد نظر انجام شد. پیام نیز [به صهیونیستها] رسید. پیروزی فقط نزد خداوند عزیز و جبار است».

در همین ارتباط، روزنامه لبنانی الاخبار، با انتشار یادداشتی نوشت که پهپادهای حزب‌الله لبنان، آب راکد مذاکرات غیرمستقیم ترسیم مرزهای دریایی با تل‌آویو را به حرکت واداشت و میانجیگر آمریکایی را به تکاپوی جدی در این مسیر واداشت .

میدان گازی کاریش مورد مناقشه لبنان و رژیم صهیونیستی است. ۱۵ خرداد گذشته، کشتی حفاری وابسته به شرکت انرژین وارد منطقه مورد منازعه مذکور شده بود که با واکنش و محکومیت گسترده از سوی بیروت همراه شد.

از اکتبر سال ۲۰۲۰ مذاکرات فنی میان رژیم صهیونیستی و لبنان برای حل اختلافات مرزی دریایی با میانجی‌گری آمریکا آغاز شد. در ماه می گذشته لبنان به خاطر محاسبات اشتباهاتی پیشین، منطقه مورد منازعه را از خط ۲۳ به خط ۲۹ تغییر داد و این منطقه مورد مناقشه به ۱۴۰۰ کیلومتر رسید.

فارس

پربیننده ترین خبرها