العالم گزارش می دهد؛

ادامه درخواست‌ها برای گفت‌وگو برای نجات عراق از بحران/ جریان صدر: مذاکره نمی کنیم!

دوشنبه 10 مرداد 1401 - 08:51

در حالی‌که تحصن طرفداران جریان صدر در داخل پارلمان عراق در منطقه سبز در مرکز بغداد ادامه دارد تحولات سیاسی در عراق به سمت وخیم‌تر شدن اوضاع شتاب بیشتری گرفته است.

العالم- عراق

به گزارش العالم، طرف‌های مختلفی در داخل عراق درباره پیامدهای نفوذ عناصر وابسته به طرف‌های خارجی در میان تظاهرات‌کنندگان با هدف ایجاد فتنه و آشوب در کشور هشدار داده‌اند.

"ابراهیم الجبری" مدیر دفتر جریان صدر در بغداد تأکید کرد "تحصن‌ها در پارلمان ادامه دارد و هیچ مذاکره‌ای با چارچوب هماهنگی انجام نمی‌شود. "

"مقتدی صدر" رهبر جریان صدر پا را فراتر گذاشته و اظهار داشت: "این فرصت عظیمی است که بتوان تغییری ریشه‌ای را در ساختار سیاسی و قانون اساسی وانتخابات به وجود آورد. "

رهبر جریان صدر با خودجوش و مسالمت آمیز توصیف کردن حمله طرفدارانش به مجلس عراق آن را آزادسازی منطقه سبز توصیف و تاکید کرد این اقدام صرفا اولین مرحله بوده و فرصتی طلایی برای هر فرد از این ملت محسوب می‌شود که با آتش ظلم، ترویسم، فساد، اشغالگری و وابستگی سوخته است.

منابعی در چارچوب هماهنگی شیعی نیز اعلام کردند که چارچوب هماهنگی یک هیئت مذاکره کننده برای تماس و گفت‌وگو با طرف‌های سیاسی سازنده به منظور حل بحران فعلی تشکیل داده است. به گفته این منابع، هیئت مذاکره کننده چارچوب هماهنگی که ریاستش را "هادی العامری" بر عهده خواهد داشت، آماده گفت‌وگو با تمامی گروه‌های عراقی است.

در ادامه واکنش‌ها و اظهاراتی که برای نجات عراق از سونامی بحران مطرح می‌شود، "نیچروان بارزانی" نخست‌وزیر اقلیم کردستان "طرف‌های سیاسی عراق را برای آمدن به اربیل و آغاز گفت‌وگوهای علنی و جامع برای رسیدن به تفاهم و توافق بر اساس منافع کشور فرا خواند".

اتحادیه اروپا نیز از نیروهای سیاسی در عراق خواست خویشتنداری به خرج بدهند و از خشونت خودداری کرده و از طریق گفت‌وگو کشور را از بن‌بست سیاسی نجات دهند.

سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای با حمایت از حق آزادی بیان و اجتماعات مسالمت‌آمیز از همه طرف‌ها خواست اقدامات فوری برای کاهش تنش، پرهیز از هرگونه خشونت و تضمین حفاظت از معترضان مسالمت‌آمیز و نهادهای دولتی انجام دهند.

سفارت آمریکا در بغداد به دنبال ناآرامی‌ها در عراق با انتشار بیانیه‌ای به این حوادث واکنش نشان داد و اعلام کرد که واشنگتن از نزدیک مسائل این کشور را زیر نظر دارد. درحالی که در موارد بسیاری آمریکایی در ناآرامی‌های عراق نقش داشته است، در این بیانیه آمده که حق تظاهرات مسالمت‌آمیز و آزادی بیان، در قانون اساسی عراق تضمین شده است.

پربیننده ترین خبرها