کنعانی: بهترین راه حل مسائل داخلی عراق، گفت‌وگو است/ احتمال توافق در باره زمان مذاکرات با ۱+۴ در آینده نزدیک/ دستیابی به توافق، بستگی کامل به اراده آمریکا دارد/ اعلام آمادگی ایران برای گفت گو با مقامات لبنانی در زمینه تامین سوخت/ تمهیدات وزارت امور خارجه در خصوص تسهیل تردد زائران عتبات عالیات/ علت درگیری مرزی با طالبان/ جهش روابط اقتصادی ـ تجاری ایران و چین در سایه تحریم‌های آمریکا/ روابط ایران با امارات ارتقا می یابد

کنعانی: بهترین راه حل مسائل داخلی عراق، گفت‌وگو است/ احتمال توافق در باره زمان مذاکرات با ۱+۴ در آینده نزدیک/ دستیابی به توافق، بستگی کامل به اراده آمریکا دارد/ اعلام آمادگی ایران برای گفت گو با مقامات لبنانی در زمینه تامین سوخت/ تمهیدات وزارت امور خارجه در خصوص تسهیل تردد زائران عتبات عالیات/ علت درگیری مرزی با طالبان/ جهش روابط اقتصادی ـ تجاری ایران و چین در سایه تحریم‌های آمریکا/ روابط ایران با امارات ارتقا می یابد
دوشنبه 10 مرداد 1401 - 11:12

سخنگوی وزارت خارجه گفت: با حساسیت تحولات اخیر عراق را پیگیری می‌کنیم و معتقدیم بهترین روش برای حل مسائل داخلی عراق، گفت‌وگو است.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای نشست خبری با خبرنگاران از مسولان و امدادگرانی که در این ایام سخت در میدان برای امدادرسانی و نجات مصدومان و گرفتاران در سیلاب حضور یافتند و همچنین از کشورها و سفارت‌خانه‌های خارجی مقیم ایران که در پی سیل اخیر در ایران با ارسال و انتشار پیام با دولت و ملت ایران و خانواده‌های قربانیان ابرار همدردی کردند، تشکر کرد.

بهترین روش برای حل مسائل داخلی عراق، گفت‌وگو است

ناصر کنعانی در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در مورد موضع ایران در باره تحولات اخیر عراق خاطرنشان کرد: ما با حساسیت تحولات اخیر عراق را پیگیری می‌کنیم و معتقدیم بهترین روش برای حل مسائل داخلی عراق، گفت‌وگو است.


وی همچنین گفت: ایران همواره به انتخاب مردم عراق احترام گذاشته و می‌گذارد.

کنعانی افزود: عراق کشور بزرگ و مهم همسایه ما است. ایران به صورت طبیعی تحولات جاری این کشور را با دقت و با حساسیت دنبال می‌کند و همواره بر ثبات و اهمیت استقرار و امنیت این کشور مهم همسایه دوست و برادر تاکید دارد.

وی ادامه داد: تحولات جاری که به نظر می‌رسد ناشی از اختلافات سیاسی داخل است جزو امور داخلی عراق بوده و معتقدیم جریانات و احزاب و تشکل‌های سیاسی عراق می‌توانند در چارچوب قانون اساسی و سازوکارهای قانونی این کشور و به روش‌های مسالمت آمیز و توام با احترام متقابل از وضعیت جاری عبور کنند و با تشکیل دولت مردمی به توسعه و پیشرفت روزافزون عراق کمک کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که جمهوری اسلامی ایران همواره به انتخاب مردم عراق احترام گذاشته و می‌گذارد، تصریح کرد، ما این اطمینان را داریم که ملت عراق با بلوغی که دارند و درایت و تدبیری که در رهبران عراق سراغ داریم، می‌توانند از این مرحله هم به خوبی عبور کنند و ما شاهد ثبات و آرامش روز افزون در عراق باشیم.

احتمال توافق در باره زمان مذاکرات با ۱+۴ در آینده نزدیک

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات با ۱+۴ گفت: احتمال دارد در آینده نزدیک در خصوص زمان مذاکرات به نتیجه برسیم. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران از هر ابتکاری که به دستیابی توافق کمک کند استقبال می‌کنیم.

تاکید ایران بر التزام سرپرستی موقت افغانستان به مفاد قراردادها درباره حقابه ایران

وی در پاسخ به سوالی در مورد هیرمند گفت: در ارتباط با حقآبه که اشاره کردید، موضوع بسیار مهمی است. آقای رئیس‌جمهور اخیراً تاکید مضاعفی بر بحث ضرورت پیگیری حقآبه جمهوری اسلامی ایران داشتند که در بحث رود هیرمند مشخصا این موضوع بسیار مهمی برای ما است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ما مسئله حقآبه را مبتنی بر قراردادهای قبلی میان ایران و افغانستان موضوع بسیار مهمی می‌دانیم و تاکید داریم که التزام سرپرستی موقت افغانستان به مفاد قراردادهای قبلی میان ایران و افغانستان درخصوص حقآبه یک محک و یک بستر آزمونی مبنی بر میزان تعهد مقامات این کشور به اجرای توافقات مشترک و رعایت حقوق همسایگان است.

کنعانی خاطرنشان کرد: در این ارتباط در وزارت امور خارجه هم در بخش سیاسی و هم در بخش حقوقی، موضوع با جدیت و تمام توان دنبال می‌شود. همچنین وزیر امورخارجه بعد از تاکید و دستور رئیس جمهور گفت‌وگویی با سرپرست وزارت خارجه افغانستان در این ارتباط داشتند و بر ضرورت رعایت حقآبه جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند.

وی گفت: با توجه به نزولات آسمانی اخیر و اینکه میزان بیشتری از آب در بستر رودخانه جاری است انتظار می‌رود سرپرستی موقت دولت افغانستان به تعهدات خود بر مبنای قرارداد موجود میان دو کشور عمل کند و موانع مصنوعی احتمالی موجود در مسیر رودخانه را مرتفع و کمک کند که حقابه جمهوری اسلامی ایران به داخل سرزمین ما برسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران اعلام آمادگی کرده که چنانچه موانع فنی وجود دارد آماده است که هیات فنی خود را اعزام کند تا با همکاری با طرف‌های ذیربط افغانستان بتوانند مشکلات و موانع احتمالی فنی را برطرف کنند.

کنعانی گفت: همچنین اعلام آمادگی کردیم تا وزیر نیرو به افغانستان سفر کند و با مقامات ذیربط این کشور گفت‌وگو کنند و زمینه اجرایی کردن کامل توافق آبی میان دو کشور را فراهم کنند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که مهم است تحقق این امر با همکاری صادقانه طرف‌های در کشور دوست و برادر افغانستان بستگی دارد و ما این را به عنوان یک نشان حسن‌نیت می‌دانیم مبنی بر اینکه دوستان و برادران ما در افغانستان یک همکاری مبتنی بر تعامل سازنده را با جمهوری اسلامی ایران شکل دهند. ‌بنابراین ما تلاش‌هایمان را در این ارتباط با جدیت ادامه می‌دهیم و امیدوار هستیم انشالله به نتیجه لازم برسیم.

انتظارات ایران در باره حقابه هیرمند هنوز محقق نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در باره تحقق وعده های مسوولان افغانستانی در باره اجرای حقابه ایران در رود هیرمند افزود: حقیقت امر این است که ما هنوز شاهد تحقق انتظارات جمهوری اسلامی ایران از برادرانمان در افغانستان نیستیم و میزان آبی که وارد جمهوری اسلامی ایران می‌شود بسیار ناچیز است و انتظار داریم برادران افغانستانی ما به تعهدات و مسئولیت خود در این ارتباط عمل کنند.

استقبال ایران از هر ابتکاری که به دستیابی توافق کمک کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات با ۱+۴ گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره مبدع بوده و در مسیر مذاکره حضور داشته است. ما روند مذاکره را منطقی و معقول و برای رسیدن به توافق جامع و تضمین کننده منافع ایران در چارچوب برجام به ویژه منافع اقتصادی ایران می‌دانیم.

وی افزود: در طی روزهای اخیر پیام‌هایی رد و بدل شد و آقای بورل متنی را پیشنهاد داد مبتنی بر اینکه مذاکرات گذشته و طرف‌ها این را دریافت کردند و ایران هم این پیشنهادات را دریافت کرده است. همچنین گفت‌وگوی مفصل رئیس جمهور فرانسه با رئیس جمهور کشورمان بخشی از مسائل ناشی از این قضیه بود.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه طرف‌ فرانسوی برای نزدیک‌ کردن دیدگاه‌ها تلاش‌هایی انجام انجام می‌دهد، گفت: مقامات دیگر کشورها از جمله وزرای خارجه تلاش‌هایی انجام دادند و در تماس‌های مختلف تلفنی با وزیر خارجه کشورمان ابتکاراتی را برای نزدیک کردن دیدگاه ها به یکدیگر مطرح کردند. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران از هر ابتکاری که کمک کننده باشد برای دستیابی به توافق استقبال می‌کنیم و همواره واکنش مثبت نشان داده‌ایم در این زمینه تاکید می‌کنم ما همواره مبدع و منعطف بوده‌ایم و در میز مذاکره حضور داشتیم.

آمریکا باید اراده خود را برای دستیابی به توافق منطقی، معقول و پایدار نشان دهد

وی افزود: این احتمال دارد در آینده نزدیک در خصوص زمان مذاکرات به نتیجه برسیم.ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران از هر ابتکاری که به دستیابی توافق کمک کند استقبال می‌کنیم.

کنعانی خاطرنشان کرد: اما باید تاکید کنم که این موضوع بستگی کامل به اراده طرف مقابل هم دارد، مشخصا طرف آمریکایی که واقعا برای دستیابی به توافق منطقی، معقول و پایدار آمادگی خود را نشان بدهد و از طرح مباحث انحرافی خودداری کند. این آن چیزی است که می‌توانم از وضعیت فعلی تبادل پیام‌ها و گفت‌وگوها در ارتباط با موضوع هسته‌ای خدمتتان عرض کنم. خوشبین باقی می‌مانیم که روند مذاکرات ما را به نتایج منطقی و معقول برساند.

وی گفت: تاکید مجدد می کنم جمهوری اسلامی ایران دستیابی به توافق را یک راهبرد جدی می‌داند و به آن تاکتیکی نگاه نمی‌کند چرا که دستیابی به توافق هم می‌تواند منافع ما و هم منافع طرف‌های توافق را تامین کند.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد بحث فروش نفت ایران و مطرح شدن این موضوع در مذاکرات گفت: به گمانه‌زنی‌ها ورود نکنیم. چارچوب کلی همان است که عرض کردم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری گفت‌وگو مسئولان ایران و اردن با واسطه‌گری عراق گفت: برای انجام چنین گفت‌گویی، یافته‌ای ندارم که این موضوع را تایید کنم. اما تاکید می‌کنم ما رابطه مستقیم و دوجانبه‌ای با دولت اردن داریم و سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و عمان فعال هستند و امکان تماس‌ها و گفت‌گوهای دیپلماتیک میان دو کشور وجود دارد.

کنعانی ادامه داد: ارتباطات دیپلماتیک و گفت‌وگوهای تلفنی در سطوح مختلف وزارت خارجه برقرار بوده است و ما از هرگونه تلاش و اقدام عملی از سوی کشورهای دوست منطقه برای توسعه مناسبات استقبال می‌کنیم و جمهوری اسلامی ایران حتماً در این خصوص منعطف عمل می‌کند و از تحولات مثبت استقبال می‌کند.

اعلام آمادگی ایران برای گفت گو با مقامات لبنانی در زمینه تامین سوخت

وی در پاسخ به سوالی در مورد تامین سوخت لبنان توسط جمهوری اسلامی ایران گفت: در جریان شرایط سخت مردم لبنان هستیم که ناشی از سیاست‌های غلطی است که برخی دولت‌ها در ارتباط با این کشور در پیش گرفته‌اند.

کنعانی افزود: ما از این وضعیت متاثر و ناراحت هستیم و اگر امکان و توانی داشته باشیم به ملت و دولت لبنان در چارچوب مناسبات دوستانه و برادرانه کمک می کنیم. به عنوان کشور دوست علاقه مند هستیم تا برای بهبود شرایط اقتصادی این کشور نقش سازنده ای ایفا کنیم و چنانچه درخواست رسمی از سوی دولت لبنان به ایران ارائه شود، ایران آمادگی دارد در مورد تامین سوخت با مقامات لبنان گفت‌وگو کند.

تمهیدات وزارت امور خارجه در خصوص تسهیل تردد زائران عتبات عالیات

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص تمهیدات وزارت امور خارجه در خصوص تسهیل تردد زائران عتبات عالیات گفت: سالیان گذشته با توجه به وضعیت خاص اربعین حسینی و میزان اقبال گسترده عاشقان سیدالشهدا در کشور خودمان و در کشورهای همجوار مثل افغانستان، پاکستان و حوزه قفقاز مانند آذربایجان، ستادی به نام ستاد مرکزی اربعین برای عزیمت به زیارت عتبات عالیات در عراق شکل گرفته است که مسئولیت آن با وزارت کشور است. وزارت امور خارجه نیز از اعضای ستاد مرکزی اربعین است و در آنجا موضوعات را مدیریت برنامه‌ریزی می‌کند.

کنعانی ادامه داد: اطلاعات تا این لحظه بر این اساس است که توافقات به طور مشترک با مقامات ذیربط عراق انجام شده و تسهیلات خوبی در خصوص تسهیلات روادیدی و حتی نظام بدون روادید در نظر گرفته شده است و در حوزه مرز نیز امکانات فراهم شده است.

نقش آفرینی مثبت قطر و عمان درباره مذاکرات هسته ای

وی در باره رایزنی‌های قطر و عمان در مذاکرات میان ایران و آمریکا گفت: برخی کشورهای منطقه در مورد موضوع هسته‌ای انگیزه‌های مثبتی دارند و در این زمینه همواره نقش آفرینی می‌کنند لذا قطر و عمان علاقه‌ داشتند تا نقش مثبتی در مسائل ایفا کنند و ارتباط خوب و گسترده ای نیز با این دو کشور داریم.

علت درگیری مرزی با طالبان

کنعانی درباره درگیری مرزی نیروهای طالبان در مرزهای شرقی کشور گفت: موضوع افغانستان و تحولاتی که در این کشور رخ می‌دهد برای ما بسیار حائز اهمیت است. اتفاقات دو روز گذشته که در مرز مشترک ما با افغانستان رخ داده است برداشت ما براساس اظهارنظرهایی که مراجع ذیربط در جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند این است که به نظر می‌آید این اتفاقات ناشی از عدم توجه و توجیه درست نیروهای مرزبانی افغانستان به خطوط مشترک مرزی و خطوط شناخته شده مرزی بین‌المللی دو کشور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: سالهای گذشته ما اقدامی را در حوزه مرزی با افغانستان برای ایجاد یک دیوار امنیتی برای مقابله با بحث تردد قاچاقچیان و مقابله با قاچاق مواد مخدر انجام دادیم در بخشی از این مناطق به نظر می‌رسد نیروهای مرزبانی افغانستان متاسفانه توجیه وضعیت مرزی نیستند و شناخت دقیقی از مناطق مرزی و خطوط مرزی ما ندارند و برخی از اقدامات تحرکات آنها موجب ایجاد سوء‌تفاهم و برخورد مرزی می‌شود.

کنعانی بیان کرد: با اشرافی که مسوولان و دست اندرکاران مرزی به منطقه و مرزهای بین‌المللی دو کشور دارند با دقت به مسائل توجه دارند و تحرکات مرزی را رصد می‌کند و نسبت به صیانت از امنیت مرزی ما اهتمام جدی دارند و در این زمینه با مسئولیت و با دقت عمل می‌کنند ما همین انتظار را از مقامات حکومت سرپرستی موقت افغانستان هم داریم که نیروهای مرزبانی خودشان را با دقت بیشتری توجیه کنند و نسبت به خطوط مرزی و خطوط مرزی بین‌المللی آنها را آشنا کنند، نسبت به وظایفشان توجیه کنند و ما شاهد تکرار اینگونه اتفاقات نباشیم.

وی ادامه داد: واقعیت این است که ما افغانستان را همسایه، دوست و برادر خود می‌دانیم و خواستار حفظ آرامش در خطوط مرزی با افغانستان هستیم و خواستار بهترین همکاری‌ها و هماهنگی‌ها برای تامین امنیت خطوط مرزی مشترک دو کشور هستیم چرا که این مرزها، باید مرزهای امنیت و همکاری باشد و امیدوار هستیم در طرف مقابل هم این تاکید و اهتمام بیشتر باشد که ما شاهد پیشگیری از اتفاقات مشابه در مرزهای مشترک دو کشور باشیم.

همکاری با آژانس برای ایران بسیار حایز اهمیت است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تاثیر انتخاب نماینده جدید ایران در آژانس برای حل اختلافات است، گفت: آقای نظیری اصل به عنوان سفیر جدید ما نزد دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در وین انتخاب شده‌اند و همچنان به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران نزد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتخاب شده اند. این یک نقل و انتقال طبیعی است که باید بعد از بازگشت سفیر و نماینده قبلی ما انجام می‌شد.

کنعانی تصریح کرد: سفیر جدید فرد مجرب و دیپلمات با تجربه و متخصص در این حوزه انتخاب شده است و عازم مسئولیت جدید خود شده‌اند و کار خود را آغاز کرده‌اند با وجود دیپلماتی در این تراز موضوعات مرتبط ما در همکاری با آژانس با دقت و اهتمام بیشتری دنبال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع همکاری با آژانس برای ما بسیار حائز اهمیت است جمهوری اسلامی ایران کشور مسئولیت پذیری در چارچوب آژانس است همواره به مسئولیت‌های خود عمل کرده و انتظار دارد هم آژانس و مدیرکل آژانس در ارتباط با موضوعات مرتبط با جمهوری اسلامی ایران به طور حرفه‌ای و منصفانه و به دور از شائبه‌های سیاسی عمل کنند و بتوانند نقش تسهیل‌گر را در روند گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها ایفا کنند.

حمایت از تد اوم آتش‌بس در یمن

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص آتش بس در یمن گفت: موضع ما درباره جنگ ظالمانه علیه یمن روشن بود و معتقد هستیم این جنگ نباید شکل می‌گرفت و راهکار آن سیاسی است نه نظامی.

کنعانی ادامه داد: همواره حامی آتش بس بودیم با این نگاه که زمینه برای شکل گیری روند سیاسی ایجاد شود. از آتش بس حمایت کردیم و معتقدیم آتش بس ضرورت اساسی است که روند سیاسی آغاز شود. آتش بس باید ادامه یابد در عین حال آتش بس به تنهایی برای حل و فصل بحران یمن کافی نیست.
وی تصریح کرد: اقدامات تکمیلی دیگر به ویژه رفع محاصره ظالمانه یمن باید در سریع‌ترین زمان ممکن شکل بگیرد. اجازه فعالیت بنادر آبی و فرودگاهی یمن صادر شود و امکان رسیدن کمک‌های اولیه و انسانی و مایحتاج اساسی برای یمن فراهم شود و روند گفت‌وگوی یمنی – یمنی و دولتی ملی به انتخاب مردم شکل بگیرد. از ادامه آتش بس حمایت می‌کنیم.

رشد تجارت ایران و چین با اجرایی شدن برنامه همکاری ۲۵ ساله

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص روابط با چین اظهار کرد: اراده مشترک در عالیترین سطح برای گسترش روابط با چین وجود دارد. بخش قابل توجهی از گفت وگوی اخیر روسای جمهور دو کشور ناظر بر بعد دوجانبه همکاری‌ها و فعال سازی برنامه جامع همکاری‌های ۲۵ ساله دو کشور بوده است و وارد فاز اجرایی این توافق شدیم.

کنعانی خاطرنشان کرد: در سفر سال گذشته وزیر خارجه به چین و دیدار با همتای خود عملا به صورت مشترک اجرایی شدن این توافق را رسما اعلام کردیم و از آن زمان تا الان جهش خوبی را در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور شاهد بودیم که این جهش در سایه تحریم‌های آمریکا جهش قابل توجهی است. رشد ۴۳ درصدی تجارت خارجی ایران و چین را شاهد بودیم. رشد حدودا ۵۸ درصدی صادرات به چین را شاهد بودیم و این تنوع همکاری‌های اقتصادی و تجاری در حوزه‌های مختلف بوده است.

وی افزود: در سایه داشتن یک سند جامع، وجود اراده سیاسی مشترک در عالیترین سطح بین دو کشور و سیاست ایران مبنی بر گسترش مناسبات با همسایگان و سیاست آسیا محور خوش بین هستیم که اتفاقات مثبتی در روند رو به رشد مناسبات ایران با چین شکل بگیرد و این مبتنی بر منافع و مصالح دو کشور است.

هیچ مذاکره مستقیمی با آمریکا نداریم

کنعانی درباره پیشرفت مذاکرات غیرمستقیم ایران و ایالات متحده درباره زندانی‌های دو طرف گفت: ما مذاکره مستقیم با دولت آمریکا درخصوص این موضوع و هیچ موضوع دیگری اعم از هسته‌ای و غیرهسته‌ای نداریم. گفت وگوها از طریق واسطه و مشخصاً مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: در ارتباط با زندانیان موضع ما مشخص است. انتظار داریم دولت آمریکا شهروندان ایرانی را که ظالمانه و بدون دلایلی قضایی و صرفا به اتهام داشتن نقش در دور زدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران بازداشت و برای آنها احکام جاعرانه صادر کرده است بدون قید و شرط آزاد کند.

وی افزود: ما معتقدیم که بازداشتی ها و زندانیان موجود در ایران که مربوط به شهروندان دوتابعیتی آمریکا هستند اولا ما تابعیت دوگانه را در جمهوری اسلامی ایران به رسمیت نمی‌شناسیم و اینها را شهروندان ایران می‌دانیم و مبتنی بر حاکمیت قضایی خودمان با اینها تعامل کرده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: برخورد ما کاملا قضایی بوده و سیاسی نیست و در مجموع جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه اقدام در موضوعاتی که جنبه و ماهیت انسانی دارد آمادگی دارد مشروط بر اینکه طرف مقابل هم در این زمینه با نگاه غیرسیاسی عمل کند.

وی درباره پیگیری‌های وزارت خارجه در مورد ریچارد جان گفت: آقای غریب‌آبادی فردا به مناسبت روز حقوق بشر اسلامی جلسه‌ای دارند و در این ارتباط توضیح بیشتری می‌دهند. بحث زندانی‌ها جزو پرونده‌های موجود ما در کشور و در ارتباط با برخی از کشورها است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بخشی از اینها مرتبط با پرونده‌های مربوط به افرادی موسوم به دوتابعیتی است که ما براساس قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسیم و با افراد بازداشتی از این قبیل در چهارچوب قانون مدنی خودمان به عنوان شهروند ایرانی عمل می‌کنیم.

کنعانی بیان کرد: در رابطه با پیگیری وضعیت شهروندان‌مان در برخی از کشورها از جمله انگلستان، جمهوری اسلامی ایران هم از مسیرهای قضایی و هم از مسیرهای سیاسی بحث آزادی این افراد را با جدیت دنبال می‌کند و به وظایف و مسئولیت‌های خود در این ارتباط ملتزم است.

سیاست نگاه به شرق به معنای نادیده گرفتن غرب نیست

وی درباره دیپلماسی ایران برای روابط با شرق اظهار کرد: نگاه به شرق به عنوان یک وجه از سیاست خارجی متوازن و پویایی جمهوری اسلامی ایران به طور جدی مورد توجه دولت سیزدهم است ما این را به عنوان یک نگاه راهبردی مدنظر قرار داده‌ایم و دنبال می‌کنیم. خوشبختانه در طول حدودا یکسال گذشته هم نتایج چشمگیر حاصل از این نگاه را در روابط با همسایگان و کشورهای حوزه شرق دیدیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: تاکید می‌کنم اینکه به نگاه به شرق اشاره می‌کنیم به معنای نادیده گرفتن غرب در مناسبات خارجی جمهوری اسلامی ایران نیست. جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط را با هر کدام از کشورهای در هر حوزه که مبتنی بر منافع و مصالح مشترک باشد با جدیت دنبال می‌کند و نسبت به آن اعتماد دارد.

کنعانی بیان کرد: تاکید مجدد می‌کنم ما به دنبال شکل‌دهی یا محوریت‌بخشی به بلوک‌بندی‌های شرقی و غربی یا ائتلاف‌سازی‌هایی از این قبیل که قطب‌بندی‌ها را به ذهن متبادر کند نیستم و واقعا تاکید داریم که همکاری‌ها با کشورهای مختلف باید همکاری‌های سازنده باشد.

وی خاطرنشان کرد: اما در هر حال حوزه شرق به عنوان حوزه تاریخی، تمدنی و جغرافیایی مشترک برای ما حائز اهمیت است و با موضوع توجه داریم.

روابط و مناسبات دیپلماتیک با امارات ارتقاء پیدا می‌کند

کنعانی درباره گسترش روابط ایران و امارات گفت: روابط دیپلماتیک و رسمی بین ایران و امارات متحده عربی برقرار است و موضوعی به عنوان از سرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور نداریم. سفارتخانه‌های هر دو کشور در تهران و ابوظبی فعال هستند ارتباطات در سطوح مختلف ادامه دارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه شاهد شکل‌گیری فضای مثبت سیاسی هم در روابط میان دو کشور بودیم. مقامات دولت امارات مواضع مثبت جدیدی هم داشتند و اخیرا اشاره کردند که امارات تصمیم گرفته سفیر خود را به تهران اعزام کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: بنابراین در ارتباط با امارات وضعیت ما را به جلو است و پیش‌بینی می‌کنیم در سایه فضای سیاسی مثبتی که در منطقه شکل گرفته در حوزه روابط با امارات هم شاهد ارتقاء سطح مناسبات دیپلماتیک و هم تعمیق و توسعه روابط دوجانبه در حوزه‌های مورد علاقه و فی‌مابین باشیم. عنوان پنج شرط عربستان برای گسترش روابط با ایران مباحث رسانه‌ای است و در حوزه واقع چنین چیزی وجود ندارد.

ایران درجنگ اوکراین، در کنار یک طرف و علیه طرف دیگر نیست

کنعانی درباره جنگ اوکراین گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران در جنگ اوکراین مشخص است. ایران در کنار یک طرف و علیه طرف دیگر نبوده است و تاکید ایران صلح و راه حل سیاسی برای این بحران است و تمام تلاش خود را انجام داده و زین پس انجام خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: راهکار سیاسی بهترین راهکاری است که می‌تواند به این جنگ خاتمه ببخشد. در هیچ ابتکاری که به تشدید بحران کمک کند ورود نمی‌کنیم و در کنار یک طرف علیه طرف دیگر نخواهیم بود و انتخاب ما در بحث اوکراین صلح است.

پربیننده ترین خبرها