پکن: در صورت سفر پلوسی به تایوان، ارتش چین بیکار نمی‌نشیند

پکن: در صورت سفر پلوسی به تایوان، ارتش چین بیکار نمی‌نشیند
دوشنبه 10 مرداد 1401 - 13:22

وزارت خارجه چین با بیان اینکه سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان نقض حاکمیت پکن خواهد بود، گفت اگر این سفر انجام شود، ارتش چین نیز بیکار نخواهد ماند.

العالم - اسیا - امریکا

در صورتی که اخبار تأیید‌نشده‌ای از صرف نظر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از سفر به تایوان منتشر شده، اما پکن باز هم درباره این اقدام احتمالی هشدار داد.

وزارت خارجه چین امروز (دوشنبه) گفت: «سفر احتمالی پلوسی به تایوان نقض حاکمیت ما خواهد بود و بر روابط ما با واشنگتن تأثیر منفی خواهد گذاشت».

خبرنگار شبکه «الجزیره» در نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه چین، به نقل از وی گزارش داد: «در صورت سفر پلوسی به تایوان، ارتش چین بیکار نخواهد ماند».

پیش از این یک گروه تحلیلی چینی مستقر در هنگ‌کنگ خبر داده بود که ناو هواپیمابر «رونالد ریگان» به همراه گروه رزمی خود سنگاپور را ترک کرده و به سمت خلیج تایوان حرکت می‌کند.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز به نقل از مقامات واشنگتن گزارش داده بود که پنتاگون در حال تدوین طرحی برای اقدامات احتمالی در صورت سفر پلوسی و همچنین امکان جذب نیرو و ابزار اضافی در منطقه است. آنها در عین حال اقدام چین را علیه هواپیمای پلوسی بعید می‌دانند، اما معتقدند برخی «اشتباهات محاسباتی یا سوء تفاهم» می‌تواند امنیت آن را به خطر بیندازد.

چین تایوان را یک استان می‌داند و همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف است. پکن همواره با سفر مقامات خارجی به این جزیره مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

سفر پلوسی به تایوان اولین سفر یک رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از سال ۱۹۹۷ به این جزیره خواهد بود. گفته می‌شود ارتش آمریکا در حال بررسی حرکت ناوهای هواپیمابر یا ارسال جنگنده‌ها برای پشتیبانی نزدیک هوایی به عنوان بخشی از این سفر است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها