سناتور استرالیایی، ملکه انگلیس را "استعمارگر" خواند

سناتور استرالیایی، ملکه انگلیس را
سه شنبه 11 مرداد 1401 - 09:02

نماینده مردمان بومی استرالیا هنگام سوگند یاد کردن در مجلس سنای این کشور، ملکه انگلیس را - که رئیس کشور استرالیا محسوب می‌شود - «استعمارگر» خطاب کرد.

العالم - اروپا

به نقل از خبرگزاری رویترز، هنگامی که «لیدیا تورپ» در مجلس سنای استرالیا به عنوان سناتور سوگند یاد کرد، دست مشت کرده‌اش را بالا آورده و ملکه انگلیس را «استعمارگر» خواند.

او که به حزب «سبزها» تعلق دارد، نماینده مردمان بومی استرالیا در مجلس سنای این کشور است، مردمی که با آغاز استعمار انگلیس در این کشور با رنج فراوانی روبرو شده و تنها ۱۰ درصد از آنان از دست استعمارگران و بیماری‌هایی که با خود آوردند، جان سالم به در بردند.

او در مجلس سنای کشورش در هنگام ادای سوگند، گفت: «صادقانه و با خلوص نیت سوگند یاد می‌کنم که با ملکه استعمارگر، الیزابت دوم عهد بسته و به او وفادار خواهم بود».

الیزابت دوم، ملکه انگلیس است که همچنین رئیس کشور استرالیا به شمار می‌رود.

در این هنگام، رئیس سنای استرالیا به تورپ گفت که سوگندش قابل قبول نبوده و او باید یک بار دیگر به شکل صحیح سوگند یاد کند. تورپ از بومیان جزیره استرالیاست.

چندین سال است که رهبران مردمان بومی استرالیا خواستار به رسمیت شناخته شدن رنج و ناعدالتی هستند که با آغاز استعمار انگلیس در دهه ۱۷۰۰ آغاز شد.

آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا به دنبال تغییر قانون اساسی این کشور برای به رسمیت شناختن اقلیت بومی و واداشتن دولت به مشورت با این مردمان در تصمیم‌گیری‌هایی است که بر زندگی آنان تاثیر می‌گذارد.

هفته گذشته نیز یکی از مقامات استرالیا گفت که سوگند به اتحاد با ملکه انگلیس «قدیمی و مضحک» است.

وی گفت: این عبارت نماینده استرالیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم نبوده و مدرک دیگری است از اینکه استرالیا باید به یک جمهوری با رئیس کشور مستقل تبدیل شود، ما دیگر بریتانیایی نیستیم.

بر اساس قانون اساسی فعلی استرالیا، تمامی سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان این کشور باید برای آغاز به کار در پارلمان، سوگند وفاداری به ملکه انگلیس یاد کنند، این روند تنها با برگزاری یک همه‌پرسی ممکن است و دولت آلبانیز اخیرا گام‌هایی در این راستا برداشته است.

لیدیا تورپ ماه گذشته میلادی، استرالیا را یک «پروژه استعماری» توصیف کرد و گفت که پرچم این کشور نماینده او نیست.

او گفت: پرچم کنونی استرالیا نمایانگر استعمار این سرزمین است و نباید اینجا باشد. هیچ توافقی صورت نگرفته، هیچ معاهده‌ای امضا نشده، پس این پرچم نماینده من نیست.

تورپ گفت از پارلمان حمایت می‌کند تا «اشغالگری غیرقانونی نظام استعماری در استرالیا را به چالش بکشد».

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها