آخرین ارزیابی نبیه بری از روند مذاکرات ترسیم مرز دریایی لبنان

آخرین ارزیابی نبیه بری از روند مذاکرات ترسیم مرز دریایی لبنان
سه شنبه 11 مرداد 1401 - 15:13

رئیس پارلمان لبنان در آخرین ارزیابی خود از روند مذاکرات ترسیم مرز دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی گفت که این مذاکرات روند جدی تری به خود گرفته است.

العالم - لبنان

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط که امروز سه شنبه منتشر شد، گفت: مقامات لبنانی در این دوره مذاکرات احساس کردند (طرف مقابل) جدیت دارد؛ هر چند آموس هوکشتاین، فرستاده آمریکایی پیشنهاد خاصی ارائه نداده ، اما راه‌حل‌های پیشنهادی برای حل مشکل را مورد بررسی قرار دادیم.

برپایه این گزارش، نبیه بری گفت که وی "اصرار لبنان بر تعیین مرزهای دریایی» به عنوان معبری الزامی برای دستیابی به راه حل ها را به طرف آمریکایی اعلام کرده است.

بری افزود: میانجی آمریکایی وعده داده است که ظرف دو هفته با پاسخ اسرائیل (به بیروت) بازگردد.

منابع آگاه در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی « العهد » لبنان گزارش دادند که رئیس جمهور، رئیس مجلس و نخست وزیر لبنان در دیدار دیروز دوشنبه با «آموس هوکشتاین» میانجی آمریکایی برای حل و فصل پرونده تعیین مرزهای دریایی این کشور با سرزمین های اشغالی فلسطین بر حقوق کشورشان بر تمام میادین نفتی در آب های سرزمینی تاکید کردند.

این منابع با بیان این مطلب افزودند که « هوکشتاین » نه پیشنهادی برای استخراج مشترک و نه پیشنهادی برای مشارکت در میادین نفتی مرتبط با لبنان ارائه کرد.

این منابع که به نام آنها اشاره نشد، گفتند که در خصوص تعیین مرزهای دریایی با سرزمین های اشغالی موضع لبنان واحد بود و هوکشتاین از پایبندی لبنان به پیشنهاد مربوط به خط ۲۳ و میدان « قانا » مطلع شد.

منابع یاد شده با اشاره به اینکه به احتمال زیاد هوکشتاین تا دو هفته دیگر به لبنان باز خواهد گشت، افزودند که تا چند هفته پاسخی دریافت خواهیم کرد و در همه بلوک‌ها تقسیم ثروت وجود ندارد.

در این پیوند، یک منبع رسمی لبنانی به شبکه الجزیره نیز گفت که «آموس هوکشتاین» میانجی آمریکایی پیشنهاد رژیم اسرائیل برای تعیین مرزهای دریایی از مسیری که تا خط ۲۳ امتداد دارد را به لبنان ابلاغ کرد.

این منبع با اشاره به اینکه پیشنهاد از مختصات خط ۲۳ شروع می شود و به سمت شمال منحرف و به خط وسط بین لبنان و قبرس می رسد، توضیح داد که پیشنهاد رژیم اسرائیل تمام میدان « قانا » را در ازای اینکه تل آویو منطقه ای را در شمال خط ۲۳ به دست آورد، در اختیار لبنان قرار خواهد داد.

« آموس هوکشتاین » دیروز دوشنبه پس از دیدار با « نجیب میقاتی » نخست وزیر، « نبیه بری » رئیس مجلس و « میشل عون » رئیس جمهور لبنان گفت که وی "نسبت به دستیابی به توافق در هفته های آینده بسیار خوشبین است".

«هوکشتاین»، میانجی آمریکایی پرونده تعیین مرزهای دریایی بین لبنان و رژیم اسرائیل پیشتر نیز در ۱۳ ژوئن به بیروت سفر و با مقامات ارشد لبنان دیدار کرد و از آن‌ها پاسخ واحدی را در مورد موضوع مذاکرات غیرمستقیم برای تعیین مرزها شنید مبنی بر اینکه لبنان حاضر نیست از خط ۲۳ عقب نشینی کند و میدان «قانا» را بطور کامل در مالکیت خود می‌داند.

برای تعیین مرزهای دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی تاکنون پنج دور مذاکرات غیرمستقیم در مقر نیروهای بین المللی حافظ صلح (یونیفیل) در منطقه راس الناقوره در جنوب لبنان برگزار شده است. این مذاکرات به دلیل اختلاف طرفین برای مدتی به حالت تعلیق درآمده است.

بحث میان رژیم صهیونیستی و لبنان بر سر مرزهای دریایی بین دو طرف بالا گرفته است و لبنان می‌گوید که بر سر مناطق بین خط‌های موسوم به ۲۳ و ۲۹ دریایی در حال مذاکره غیرمستقیم با رژیم صهیونیستی است.

هوکشتاین یکی از نزدیکان جو بایدن رئیس جمهور آمریکا است و چندین سال با او همکاری کرده است. به همین دلیل مساله منازعه دریایی بین بیروت و تل آویو به یکی از اولویت‌های اصلی بایدن تبدیل می‌شود.

لبنان در جریان مذاکرات قبلی بر حق خود برای گسترش دسترسی به آبهای مدیترانه به سمت جنوب و افزایش این دسترسی از ۸۶۰ کیلومتر مربع به ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع تاکید کرده است.

مذاکرات پیشین در این زمینه با وساطت آمریکا در چادر مقر سازمان ملل در شهر ناقوره برگزار شد.

رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ به خاک لبنان با اهداف امنیتی، آبی و اقتصادی نظر داشته است و بر این اساس بارها در مراحل مختلف تاریخی درصدد تحقق اهداف خود در این باره بوده است؛ اما مقاومت لبنان همواره در مقابل این رژیم ایستاده است.

در سال ۲۰۰۰ نیز ارتش لبنان با وجود تلاش آمریکا برای تحمیل خط مرزی طبق زیاده خواهی‌های رژیم صهیونیستی و یا همان خطی که به «خط آبی» معروف است، در برابر تلاش‌های این رژیم ایستادگی کرد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها