چرا زندانیان مصری از دیدن خانواده های خود خودداری می کنند؟

چرا زندانیان مصری از دیدن خانواده های خود خودداری می کنند؟
سه شنبه 11 مرداد 1401 - 21:23

عبدالمنعم ابوالفتوح، سیاستمدار برجسته مصری، رئیس حزب مصر قوی و نامزد سابق ریاست جمهوری، در فوریه گذشته تصمیم گرفت از ملاقات‌های رسمی در زندان خودداری کند.

العالم - مصر

العربی الجدید -- هدف ابوالفتوح، قطع رابطه با خانواده و دنیای خارج نبود، بلکه خواسته اصلی و مهم وی از این تصمیم؛ بازگشت روال ملاقات‌ها به حالت عادی و حذف موانع شیشه‌ای بود زیرا زندانی از نظر روانی در مدت زمان محدود ملاقات با خانواده،نیاز دارد از نزدیک با آنان ملاقات کند.

ابوالفتوح پس از آگاه کردن خانواده‌اش به این موضوع، تصمیم گرفت ملاقات های حضوری را متوقف کند و تنها راه ارتباطی او و خانواده اش ارسال نامه شد.

خودداری مدیریت زندان از نوشتن صورتجلسه

ابوالفتوح حتی پس از خودداری مدیریت زندان از نوشتن صورتجلسه‌ای درباره ملاقات نکردن با خانواده اش، به تصمیم خود تا 23 مارس ادامه داد و همان روز پس از پایان زمان ورزش، اصرار داشت پس از ملاقات با رئیس زندان یا نماینده وی جهت صورتجلسه کردن تصمیم وی به سلول بازگردد اما ماموران زندان به اجبار وی را به سلول خود هول دادند که او نیز به دنبال آن، دچار سکته قلبی شد.

مدیریت زندان برای مجازات بیشتر ابوالفتوح، با ممانعت از نامه نگاری وی و خانواده اش،ارتباط آنان را به طور کامل قطع کرد، به گونه ای که وی برای اطمینان دادن به خانواده اش جهت اعلام سلامتی خود،از تصمیم خود منصرف شد.

پیام های ابوالفتوح از عدم ملاقات با خانواده اش

برخی زندانیان سیاسی در دوره های گذشته به منظور رساندن پیامهای خود، تصمیم گرفتند از ملاقات با خانواده های خود خودداری کنند.

از جمله محمد ابراهیم محمد رضوان، فعال سیاسی و وبلاگ نویس معروف که هنگام مرگ مادرش در زندان به سر می برد، فوریه گذشته از ملاقات با خانواده اش خودداری کرد.

آن زمان نگرانی های زیادی برای سلامت روانی او وجود داشت، به ویژه که او قبلاً در سلول به فکر خودکشی بود.

رامی حسنین، یکی از زندانیان سیاسی سابق گفت: «زندانیان برای رساندن پیامی مبنی بر وقوع بحران بزرگی بین خود و مدیریت زندان، از ملاقات خودداری می‌کنند».

وی افزود: زندانیان غالباً در صورتی که به خانواده زندانی سیاسی در بازرسی قبل از ملاقات توهین شود یا زمان ملاقات کوتاه باشد، یا وضعیت زندان غیرانسانی باشد، این تصمیم را عملی می کنند، غالباً این تصمیم یک اقدام جمعی برای تحت فشار قرار دادن مدیریت زندان است.

حسنین گفت: «در بیشتر موارد،تصمیم به عدم ملاقات موجب می شود که مدیریت زندان برای تحقق خواسته‌های زندانی یا حتی بخشی ازآنها مجبور به مذاکره با وی شود.

خواسته های علا عبدالفتاح

خودداری از ملاقات با خانواده، پس از اقدام اخیر مدیریت کانون اصلاح و تربیت وادی النطرون مبنی بر اعلام اقدام علاء عبدالفتاح فعال سیاسی برجسته مبنی بر عدم ملاقات با خانواده اش، بار دیگر مورد توجه قرار گرفت.

مادر علا به مدت پنج روز متوالی برای ملاقات با پسرش به زندان وادی النطرون رفت، بدون اینکه موفق به دیدار وی شود و درخواست کرد یک خط از علا برایش بیاورند که بگوید قصد ملاقات ندارد اما پاسخ هر بار منفی بود تا اینکه دو روز گذشته پس از صدور بیانیه دادستانی مصر درباره نتیجه بررسی شکایت ها درباره علاء عبدالفتاح وی را ملاقات کرد.

لیلا سویف، مادرعلاعبدالفتاح، دیروز پس از دیدار دو روز گذشته وی در زندان وادی النطرون، در فیس بوک نوشت که دادستان در دیدار با علا در 27 ام ماه گذشته موافقت کرد نامه ای با دست خط وی درباره درخواستهایش برای پیوست به صورت جلسه بنویسد.

لیلا گفت: علا خواستار تعیین یک قاضی بازجو برای رسیدگی به تمام تخلفاتی شده که در حق وی و دیگرانی صورت گرفته که وی در جریان بازداشتش درزندان طره شاهد آن بوده و هم چنین در دادگاهی عادل،محاکمه شود.

مادر علا گفت " وی هم چنین در خواست دارد تا به او اجازه داده شود به کنسولگری (بریتانیا) برود و با وکلای انگلیسی خود رایزنی کند که آیا برخی از تخلفات، مشمول بررسی و مجازات بین المللی است یا خیر."

وی ادامه داد: علا از مشکلاتی در سلول فعلی خود شکایت دارد، که برخی ساده است مانند محرومیت از شطرنج و ساعت مچی و برخی از آنها بسیار ناراحت کننده است مانند محرومیت از آغوش مادر به مدت سه سال و محرومیت از رادیو و روزنامه (روزنامه) و کوتاه بودن زمان ورزش (نیم ساعت).

دادستانی در بیانیه خود آورده است که «دادستانی تعدادی دادخواست از سوی وکیل این زندانی علاء عبدالفتاح و نزدیکانش دریافت کرده که آخرین مورد بیست و ششم ژوئیه (آخرین) و توسط وکیل مذکور ارائه شده است.

دادستانی خاطرنشان کرد "همه آنها نیز حاکی از آن است که زندانی سابق در زمان حضور درمرکز اصلاح و تربیت طره، شکنجه شده و از ملاقات با خانواده اش در مرکز اصلاح و تربیت وادی النطرون محروم بوده است.

دادستانی، شکنجه عبدالفتاح را تایید نکرد

دادستانی عمومی اعلام کرد که "تحقیقات درباره شکایات مذکور تا به امروز صحت شکنجه جسمی یا بدرفتاری با وی را ثابت نکرده است.

علاء عبدالفتاح خواستار تعیین قاضی بازپرسی شد تا به همه تخلفاتی که در حق وی شده رسیدگی کند.

نگرانی های خانواده عبدالفتاح

بخش آخراظهارات دادستانی به خواهرعلاعبدالفتاح مربوط است که پس از اخذ تابعیت بریتانیا در لندن اقامت دارد، وی پیش از اجازه به مادرش برای ملاقات مجدد با علا، در پخش زنده شبکه های اجتماعی از سه نگرانی خانواده اش سخن گفت و اینکه علاء نیز مانند احمد دومه فعال سیاسی مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته است.

احتمال دوم این است که علا به دلیل گذشت بیش از 117 روز از شروع اعتصاب غذای خود در دوم آوریل گذشته به کما رفته است.

احتمال سوم این است که علا در زندان نبوده و پس از وخامت وضعیت جسمانی اش در اثر اعتصاب غذا که برای پایان دادن به دوره حبسش بود ( از سال ۲۰۰۶ آغاز و تا ۲۰۲۷ یعنی زمان پایان حبسش ادامه دارد)، به بیمارستان منتقل شده است.

علاء عبدالفتاح در راستای اجرای حکمی علیه خود در پرونده مشترک با محمد الباقر یکی از وکلای حقوق بشر و محمد ابراهیم "اکسیژن" وبلاگ نویس که به اتهام «نشر اخبار کذب علیه امنیت ملی کشور، به چهار سال حبس محکوم شده بودند، به پنج سال حبس محکوم شد.

پربیننده ترین خبرها