از تایوان تا سان‌فرانسیسکو؛ اعتراضات گسترده علیه سفر پلوسی

از تایوان تا سان‌فرانسیسکو؛ اعتراضات گسترده علیه سفر پلوسی
چهارشنبه 12 مرداد 1401 - 14:25

از هنگ‌کنگ‌ و تایپه تا آمریکا، اعتراضات گسترده‌ای علیه سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان انجام شد.

العالم - امریکا

از سان‌فرانسیسکو د آمریکا تا هنگ‌کنگ و تایوان، اعتراضات گسترده‌ای علیه سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان انجام گرفته است.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌اِن‌اِن»، هم‌زمان با ورود پلوسی به تایوان، شمار زیادی از معترضان به این سفر، دست به تجمع زدند.

از سوی دیگر به نوشته نشریه «نیوز ویک»، فعالان مخالف جنگ و رهبران جوامع چینی ساکن آمریکا در شهر سان‌فرانسیسکو، زادگاه نانسی پلوسی، دست به تجمع اعتراضی زدند.

این معترضان، پلاکاردهایی با شعار «آمریکا دستانت را از تایوان بکش»، «تحریکات را تمام کنید»، «نه به جنگ سرد علیه چین» در دست داشتند.

کانال تلگرامی شبکه «راشا تودی» نیز ویدئویی از تجمع اعتراضی شهروندان هنگ‌کنگی علیه سفر پلوسی به تایوان برگزار کردند.

در ویدئوی منتشر شده توسط راشا تودی، معترضان با سر دادن شعارهایی در حمایت از پکن، پرچم آمریکا را پاره می‌کنند.

تظاهرات تایوانی‌ها علیه سفر پلوسی
تجمع اعتراضی هنگ‌کنگ

امروز (چهارشنبه) «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در جمع خبرنگاران ضمن محکوم کردن سفر پلوسی به تایوان، آن را «لودگی محض» توصیف کرد و هشدار داد «کسانی که با آتش بازی می‌کنند هلاک خواهند شد».

وزیر امور خارجه چین در حاشیه نشست «آسه‌آن» افزود: «آمریکا در حال نقض حاکمیت چین تحت ادعای دموکراسی است. کسانی که به چین اهانت کنند مجازات می‌شوند».

علی‌رغم هشدارهای تند چین، پلوسی چهارشنبه صبح با «سای اینگ ون» رئیس جمهور تایوان دیدار کرده و بر تعهد واشنگتن بر تایپه تأکید کرد.

این سفر در حالی انجام شده که مقامات آمریکا پیش از سفر پلوسی به تایوان مدعی شده بودند همچنان به اصل چین واحد پایبند هستند.

دولت چین، تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و تأکید کرده این جزیره چه به صورت مسالمت‌آمیز و چه از طریق جنگ، به میهن بازگردانده می‌شود.

سفر پلوسی به تایوان در حالی انجام می‌شود که کارشناسان درباره اشتباه محاسباتی و درگیری نظامی میان چین و تایوان یا حتی آمریکا هشدار داده‌اند. در حالی که جنگ در اوکراین به بحران انرژی و مواد خوراکی در جهان منجر شده، جنگ در تایوان موجب کمبود شدید در صنایع تولید نیمه‌رساناها و چیپ‌های الکترونیکی خواهد شد.

روز گذشته، شهروندان تایوانی و کارشناس مسائل شرق آسیا به شبکه «دویچه وله» گفتند، سفر پلوسی به این جزیره اقدامی مفید نیست.

«ایوون یی» ساکن سی ساله شهر «تائویوان» به دویچه وله گفت:‌ «با اینکه سفر پلوسی می‌تواند برای تعاملات با آمریکا مفید باشد، نگران هستم که چین با اقدامی غیرمعقول تایوان را تنبیه کند».

«کتی چنگ» کار آفرین تایوانی نیز گفت که مطمئن نیست ملاقات پلوسی با مقامات تایوان برای این جزیره مفید باشد.

این شهروند تایوانی گفت: «فکر می‌کنم سفر احتمالی او می‌تواند به دیده شدن تایوان در سطح بین‌المللی کمک کند اما از سوی دیگر مطمئن نیستم گوش مردم واقعاً بدهکار تایوان خواهد بود یا فقط بر آنچه که آمریکا و چین می‌گویند متمرکز خواهند بود»

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها